Η Δικτυακή παρουσίαση της Sony για το νέο της επερχόμενο οικιακό σύστημα ψυχαγωγίας, το PlayStation5, έγινε πριν από λίγες μέρες με μεγάλη επιτυχία - σε YouTube και Twitch η δημοφιλέστερη του είδους ever (!) - η ευρεία γκάμα από ΑΑΑ games που επιδείχθηκε ικανοποίησε απόλυτα και τα ΜΜΕ την αναγνώρισαν ως νίκη PR για τον ιαπωνικό κολοσσό. Ένα, ωστόσο, χαρακτηριστικό του PS5 συζητήθηκε πιο πολύ απ' όλα, ακριβώς γιατί οι σχετικές απόψεις εμφανίζονται διχασμένες και όσοι/όσες τις έχουν... αμετακίνητοι σε αυτές: ο σχεδιασμός του. Και παρ' ότι είναι ακόμη νωρίς να αξιολογηθεί σωστά (ένα video και ορισμένες φωτογραφίες έχουμε δει όταν όλα έχουν ειπωθεί), το design του PS5 αξίζει όντως προσεκτικής εξέτασης. Όπως και η θέση του στην συνολική πρόταση του νέου PlayStation, όμως, καθώς ένα όχι μικρό ποσοστό των σχολιαστών δείχνει να ξεχνά ποιά είναι τα - αποδεδειγμένα στο πέρασμα του χρόνου - αληθινά σημαντικά σε ένα σύστημα ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας.
Δεν χωρά αμφιβολία στο γεγονός ότι ο σχεδιασμός του PS5 είναι πρωτότυπος και διαφορετικός, σίγουρα μη ευθυγραμμισμένος με το πώς πολλοί καταναλωτές έχουν στο μυαλό τους ένα προϊόν του είδους σήμερα. Τις γραμμές του μπορεί να τις χαρακτηρίσει κανείς, ανάλογα με την αισθητική του και τις προτιμήσεις του τις εικαστικές, από "τολμηρό", "δυναμικό" και "φουτουριστικό", μέχρι "αχρείαστα εξεζητημένο" ή και "αστείο" (και πολλά άλλα ενδιάμεσα). Τα καμπυλωτά "πτερύγια" στο περίβλημά του μπορεί να τα θεωρήσει κανείς εκκεντρική "πινελιά" που προσδίδει χαρακτήρα ή ακατανόητη απόπειρα για το περίτεχνο. Και, το δίχως άλλο, τα περισσότερα που μπορούν να ειπωθούν αφορούν στο χρώμα του: το λευκό της διχρωμίας του είναι εξαιρετικά σπάνιο πλέον σε προϊόντα home entertainment και, ως εκ τούτου, όχι εύκολο να συνδυαστεί με άλλες συσκευές κοντά στις οποίες θα τοποθετηθεί ένα PlayStation5.
Προσπερνώντας το ότι... υπάρχει λόγος που τα "πτερύγια" στο περίβλημα του PS5 "ανοίγουν" έτσι (σε εκείνη την πλευρά βρίσκονται οι γρίλιες μέσα από τις οποίες το αναγκαίο σύστημα ψύξης ωθεί τον θερμό αέρα εκτός της συσκευής), καθώς και το ότι το σύστημα μπορεί να τοποθετηθεί και οριζόντια (καθώς ποσοστό των σχολιαστών εστιάζει στο όντως αυξημένο ύψος του), είναι φανερό το τί ακριβώς σκόπευε, κι εν τέλει κατόρθωσε, να πετύχει η Sony με αυτό το design. Το PS5 "φωνάζει" με τον σχεδιασμό του πως (α) είναι σύστημα σχεδιασμένο για games, πως (β) ανήκει σε νέα γενιά κι όχι σε συνέχεια μιας προηγούμενης και (γ) ότι δεν φοβάται να χαρακτηριστεί ως σχεδιασμένο αντισυμβατικά αν έτσι πρόκειται να διαφοροποιηθεί από τις άλλες συσκευές του είδους. Αυτό το τελευταίο η Sony βέβαια μάλλον επιθυμεί να σκεφτούμε πως ισχύει και... γενικότερα για το PS5, μα καλύτερα να το αποδείξει έμπρακτα θεωρούμε!
Πρόκειται, σε κάθε περίπτωση, για μία ακόμη διαφορά στο... πλήθος όσων έχουν πια συγκεντρωθεί ανάμεσα στα Xbox Series X και PlayStation5 καθώς τα δύο προϊόντα οδεύουν προς την κυκλοφορία τους. Το σύστημα της Microsoft αξιοποιεί το ίδιο σχεδιαστικό ύφος (design language) με τους προκατόχους του, επιλέγοντας τον σχεδιασμό που δεν προκαλεί, δεν ξεχωρίζει και συνδυάζεται κατά πολύ ευκολότερα (τοποθετημένο οριζόντια βέβαια) με άλλες συσκευές σε ένα σαλόνι ή ένα σύστημα home cinema. Αυτό το τελευταίο είναι στα μάτια πολλών σημαντικό. Αυτό ωστόσο παράλληλα σημαίνει πως το Xbox Series X σε άλλα μάτια δείχνει προβλέψιμο, βαρετό και στερούμενο χαρακτήρα συγκριτικά με το PS5 - κυριολεκτικά ένα... "κουτί" που θα μπορούσε με μία πρώτη ματιά να είναι κάποιο PC ή κάποιο player και όχι σύστημα για video games συγκεκριμένα. Θεωρούμε το design του XSX πάρα πολύ καλό, μελετημένο και προσεγμένο. Όμως τα παραπάνω δεν παύουν να ισχύουν.
Αυτό που όμως ξεχνά ένα ποσοστό των ανθρώπων που έχει εμπλακεί με... πάθος στον σχολιασμό του design του PS5 αυτές τις μέρες είναι πως ο κόσμος της τεχνολογίας το συνηθίζει να μάς "φέρνει αντιμέτωπους" με προϊόντα που αρχικά μάς ξενίζουν. Τα κράνη εικονικής πραγματικότητας. Οι εγκοπές (notch) στις οθόνες των smartphones (για να μην πούμε και οι... ίδιες οι οθόνες αφής των smartphones κάποτε). Τα "ακουστικά-σκουλαρίκι" της Apple, τα AirPods. Ένα σωρό άλλα που έχουμε... ξεχάσει ότι μάς φαίνονταν παράξενα ή και ακαλαίσθητα στην αρχή. H αλήθεια είναι πως σε πολλές από εκείνες τις περιπτώσεις πολλοί από μας αρχικά θεωρούσαμε ότι είχαμε... "άποψη-τσιμέντο" για τα προϊόντα αυτά - και πως εν τέλει αποδείχθηκε ότι χρειαζόμασταν απλώς λίγο καιρό για να "προσπεράσουμε" την (όποια) πρώτη εντύπωση και να εστιάσουμε σε αυτό που προσέφεραν, σε επίπεδο καθαρά λειτουργικό. Στην ουσία. Από την στιγμή που συνέβαινε αυτό, σταματούσαμε να ασχολούμαστε με το πως δείχνουν αυτά τα προϊόντα και να ασχολούμαστε με το τί κάνουν. Αυτό θα συμβεί και με το design του PS5.
Όταν όλα έχουν ειπωθεί ο σχεδιασμός του PlayStation5 (όπως και ο αντίστοιχος του Xbox Series X εν ολίγοις) δεν έχει τόση σημασία όση του... αποδίδεται εν θερμώ αυτή τη στιγμή. Είναι μόνο ένα τμήμα της συνολικής τους εικόνας ως προϊόντων, ίσως το λιγότερο σημαντικό μακροπρόθεσμα. Περισσότερη σημασία απ' όλα αποδίδουμε, όπως πάντοτε, στο τί ακριβώς προσφέρουν τα συστήματα αυτά - και σημαντικότερο εξ αυτών, η ουσία, παραμένει η βιβλιοθήκη των games τους. Μακράν. Στην συνέχεια ακολουθούν οι υπηρεσίες και οι extra δυνατότητες, η ποιότητα κατασκευής και η αξιόπιστη λειτουργία, η αθόρυβη και λιγότερο ενεργοβόρα λειτουργία και... μετά το design. Αυτό που εισπράττει κανείς με την πρώτη ματιά, υποχωρεί στο παρασκήνιο. Τελικά.
Τί ισχύει, δε, για μας προσωπικά; Μας αρέσει το πρωτότυπο design κι επικροτούμε την επιλογή της Sony να τολμήσει κάτι διαφορετικό, αντισυμβατικό. Αν έστω κάποιες εταιρείες δεν το κάνουν θα καταλήξουμε όλοι στα σαλόνια μας με ορθογώνια βαρετά κουτιά που δεν ξεχωρίζουν σε τίποτε το ένα από το άλλο. Θα το προτιμούσαμε σε μαύρο; Ναι. Θα μάς φαίνεται... "κάπως" τις πρώτες 2-3 μέρες δίπλα σε όλες τις άλλες μαύρες συσκευές όπου θα τοποθετηθεί; Ναι. Θα μάς απασχολήσει για πιο πολλά από ελάχιστα δευτερόλεπτα όταν εγκαταστήσουμε κι αρχίσουμε να παίζουμε τα πρώτα games του PS5; Όχι. Κατηγορηματικά όχι. Ούτε κατά διάνοια, ούτε για αστείο. Κι αν αυτό δεν "κλείνει" το όλο θέμα ως επιχείρημα, τότε... δεν ξέρουμε τί θα μπορούσε!