Κάθε φίλος ή φίλη που διαβάζει τακτικά την αρθρογραφία του Αθηνόραμα Digital τυα τελευταία δύο χρόνια, γνωρίζει πως τους λεγόμενους... "οικονομικούς αναλυτές" δεν τους έχουμε σε ιδιαίτερη εκτίμηση: είναι καλοί στο να υπογραμμίζουν τα προφανή αλλά απολύτως ακατάλληλοι, αποδεδειγμένα, να κάνουν αληθινά εύστοχες προβλέψεις για το μέλλον (τις οποίες πωλούν πάντως πανάκριβα όπως και να' χει). Τρέφουμε... διπλή καχυποψία, λοιπόν, όταν μία εταιρεία ερευνών δημοσιεύει έκθεση βασισμένη σε απόψεις οικονομικών αναλυτών και η έκθεση αυτή θέτει, ούτε λίγο ούτε πολύ, ζήτημα περαιτέρω ή όχι ανάπτυξης για την αγορά της ηλεκτρονικής διασκέδασης στο σπίτι. Ορίστε...;
Συγκεκριμένα, λοιπόν: η, γνωστή στο χώρο του home entertainment, εταιρεία ερευνών DFC Intelligence δημοσίευσε πρόσφατα έκθεση στην οποία υποστηρίζει πως η προϊοντική κατηγορία που αυτή τη στιγμή ορίζουν τα PlayStation3, Xbox 360 και Wii είναι έτοιμη να "χτυπήσει τοίχο". Το υποστηρίζει, δε, με έννοια διττή: ότι (α) από τη μία πλευρά δεν πρόκειται να ξαναδούμε χρονιά τόσο επικερδή στην πώληση games όσο του 2008, αλλά και ότι (β) από την άλλη οι όποιοι διάδοχοί τους - το Wii U και τα PS4 ή Xbox Next όποτε κυκλοφορήσουν - δεν θα είναι το ίδιο επιτυχημένα εμπορικά. Επακριβή στοιχεία στα οποία στηρίζουν τις διαπιστώσεις τους οι συγγραφείς της έρευνας δεν δόθηκαν (και ομολογουμένως δεν είμαστε τόσο περίεργοι ώστε να καταβάλλουμε $3500 για να την αποκτήσουμε), όμως η συζήτηση που αυτή άνοιξε στο Web είναι ήδη μεγάλη.
Όπως πάντοτε, υπάρχουν και... ψύγματα αλήθειας και σοβαρών επιχειρημάτων στην έκθεση της DFC. Όντως όλοι αναρωτιόμαστε τί περισσότερο θα προσφέρουν τα επόμενα Xbox και PlayStation για να διεκδικήσουν εκ νέου ο,τιδήποτε ανάμεσα στα €300 και τα €500 για ν' αποκτηθούν. Όντως τα tablet, τα smartphones και τα online games του Facebook έχουν "κλέψει χρόνο" από τον διαθέσιμο του καταναλωτικού κοινού, χρόνο που άλλοτε τον διέθετε στο σαλόνι και την τηλεόραση, με το... χειριστήριο ανά χείρας. Όντως τα απλώς καλύτερα γραφικά δεν είναι η απάντηση στο "what’s next?", όντως ενδέχεται να μην ξαναέχουμε το... παράδοξο του marketing που ακούει στο όνομα "Wii", όντως τα €60 ή €70 ευρώ είναι χρηματικό όριο που δεν μπορεί να ξεπεραστεί με τα games "επόμενης γενιάς", κι ας κοστίζουν παραπάνω για να δημιουργηθούν. Αλλά αυτά τα θέματα μας απασχολούν εδώ και 2 χρόνια. Τί άλλαξε στο μεσοδιάστημα, DFC;
Η απάντηση είναι απλή: τίποτε τόσο σημαντικό ώστε να επιτρέπει προβλέψεις με... σιγουριά και σίγουρα τίποτε τόσο σημαντικό ώστε να δικαιολογεί βαρύγδουπους τίτλους τύπου "Consoles have peaked". Απλώς διαφωνούμε - και αξίζει να αναλογιστεί κανείς τα εξής: την πραγματική υψηλή ευκρίνεια (1080p) σε αυτή τη γενιά ουσιαστικά δεν τη βιώσαμε. Μας την χρωστούν, τρόπον τινά. Το online gaming στο σαλόνι έχει ακόμη μεγάλα περιθώρια βελτίωσης κι επέκτασης - ειδικά στα μάτια του ευρύτερου κοινού και όχι των αφοσιωμένων παικτών. Η ψηφιακή διανομή περιεχομένου μόλις τον τελευταίο χρόνο άρχισε να παίζει ρόλο ισάξιο με αυτόν της τυπικής διανομής σε φυσικά μέσα, όπως τους οπτικούς δίσκους. Και τα εναλλακτικά συστήματα χειρισμού - κίνηση, φωνή κλπ. - δεν έχουν δείξει ούτε κατά διάνοια ακόμη τί πραγματικά μπορούν να κάνουν.
Όλα τα παραπάνω στοιχεία μαζί, ναι. Θα συνέθεταν στα μάτια μας κάτι που θα ήταν ολοφάνερο "βήμα μπροστά" σε σχέση με αυτό που εισπράττουμε σήμερα από τα PS3/Xbox 360/Wii. Περισσότερο όμως κι από αυτά... ε, ας είμαστε ειλικρινείς: κανένα smartphone, κανένα tablet, κανένα φορητό σύστημα - ούτε καν το πανίσχυρο PS Vita - δεν μπορεί να υποκαταστήσει την εμπειρία του παιχνιδιού σε μεγάλη οθόνη, με ήχο surround και αντιπάλους απ' όλο τον κόσμο ή από την... απέναντι πλευρά του καναπέ. Πάντοτε θα υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων που θ' αναζητά τη διασκέδαση σε εντυπωσιακά games "υπερπαραγωγές", όπως και ένας εξίσου μεγάλος που θα αντιλαμβάνεται τα games ως κάτι που μοιράζεται live και δεν... καταναλώνει απλώς. Αν οι επιθυμίες και οι συνήθειες του κοινού έχουν αλλάξει τόσο π.χ. το 2016, ώστε αυτό πλέον να μην ισχύει, τότε ναι. Τα PS3, Xbox 360 και Wii ίσως γνωρίσουν λιγότερο επιτυχημένους διαδόχους. Από την άλλη, βέβαια, εμείς δεν δηλώσαμε... οικονομικοί αναλυτές, για να στηρίζουμε αφοριστικές αναλύσεις σε υποθέσεις και μόνο. Αυτά, για άλλους!