To νέο οικιακό σύστημα ψυχαγωγίας της Sony, το PlayStation5, έχει συμπληρώσει 4 μήνες παρουσίας στην ελληνική και παγκόσμια αγορά - και το κάνει με τρόπο εξαιρετικά θετικό, έχοντας ξεπεράσει τα 6 εκατομμύρια σε πωλήσεις παγκοσμίως (παρά το τεράστιο πρόβλημα διαθεσιμότητας που αντιμετωπίζει). Το δικαιούται: όπως και πολλά άλλα μέσα ενημέρωσης, και το Αθηνόραμα Digital έκρινε πως είναι ένα σύστημα με πάρα πολλές δυνατότητες - ισχυρό, γρήγορο στην λειτουργία, μοντέρνο στην φιλοσοφία αλληπεπίδρασης με τον παίκτη - απολύτως ικανό να προσφέρει video games αληθινά "επόμενης γενιάς" βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Βεβαίως δεν είναι τέλειο (όπως δεν είναι κανένα προϊόν τεχνολογίας πλέον) μα σχεδόν όλες του οι αδυναμίες είναι θέμα software, όχι hardware. Αυτό σημαίνει πως με αναβαθμίσεις λογισμικού μπορεί - θεωρητικά τουλάχιστον - στο μέλλον να εξελιχθεί στο πρακτικά τέλειο σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης.
Το πρόβλημα είναι πως κάθε μία από αυτές τις αδυναμίες του συνεχίζουν να υφίστανται από την πρώτη μέρα: ενημερώσεις λογισμικού έχει προσφέρει έκτοτε τέσσερις ή πέντε η Sony, όμως καμία δεν προσέθεσε κάτι καινούργιο (στην περιγραφή αναφερόταν πάντοτε το γνωστό "system stability improvements"). Στο μεσοδιάστημα έχει, φυσιολογικά, ξεκινήσει όμως και μία σχετική... γκρίνια εκ μέρους πολλών κατόχων PS5, ειδικά ορισμένων οι οποίοι κοιτούν τί κάνει και ο ανταγωνισμός και ζητούν κάποια πρόσθετα πράγματα σε σχέση με εκείνα που είχε υποσχεθεί η Sony αρχικά.
Τα συγκεντρώσαμε... όλα σε ένα άρθρο λοιπόν: όλα τα παράπονα που θα μπορούσε να έχει ένας κάτοχος PS5 σε αυτό το χρονικό σημείο της πορείας του συστήματος. Κάποια θα πρέπει να τα διαχειριστεί η Sony το συντομότερο δυνατό, κάποια άλλα σε βάθος χρόνου, κάποια δεν είναι σημαντικά για μεγάλο ποσοστό των κατόχων PS5 αλλά θα ολοκλήρωναν την εικόνα του ως προϊόντος σύγχρονης ψυχαγωγίας. Έντεκα... παράπονα δεν είναι λίγα, μα αν η Sony φρόντιζε για όλα, έστω και μακροπρόθεσμα, τότε το νέο PlayStation όντως θα άγγιζε την τελειότητα. Για να τα δούμε, λοιπόν!
Υποστήριξη εξωτερικών αποθηκευτικών μέσων για games του PS5
Η πλέον επείγουσα προσθήκη που θα πρέπει να κάνει η Sony: αυτήν την στιγμή δεν υπάρχει τρόπος να μεταφέρουν οι κάτοχοι PS5 τίτλους σχεδιασμένους γι' αυτό σε εξωτερικό μέσο αποθήκευσης, ώστε να εξοικονομηθεί χώρος στον εσωτερικό δίσκο SSD. Ενόσω περιμένουμε να ενεργοποιηθεί η υποδοχή επέκτασης για πρόσθετο δίσκο SSD, θα πρέπει να μπορεί ο καταναλωτής να "κάνει χώρο" για νέα games του PS5 μεταφέροντας ήδη εγκατεστημένα σε εξωτερικό δίσκο HDD/SSD. Δεν θα παίζονται απευθείας από εκεί, όμως θα μπορούν να "γυρίσουν" στον εσωτερικό SSD γρήγορα αντί να χρειάζονται λήψη μέσω Internet εκ νέου.
Ενεργοποίηση χρήσης πρόσθετου εσωτερικού δίσκου NVMe SSD
H προαναφερθείσα υποστήριξη είναι προσωρινή συγκριτικά με εκείνη του μόνιμου χαρακτήρα που μάς έχει υποσχεθεί η Sony, την δυνατότητα δηλαδή να εγκαταστήσει ο καταναλωτής δεύτερο SSD στην ειδική υποδοχή επέκτασης του PS5. Φήμες θέλουν τον ιαπωνικό κολοσσό να βρίσκεται ήδη στην διαδικασία πιστοποίησης τέτοιων NVMe SSD που μπορούν να συνεργαστούν απρόσκοπτα με το PS5, όμως αυτό αποδεικνύεται δυσκολότερο απ' όσο φαινόταν: αυτοί οι SSD όχι μόνο πρέπει να προσφέρουν ίση ή υψηλότερη ταχύτητα ανάγνωσης κι εγγραφής δεδομένων με την αντίστοιχη του αρχικού στο PS5, αλλά το τσιπ ελέγχου τους (controller) θα πρέπει να συνεργάζεται με τις ειδικές προσαρμογές που έχει κάνει η Sony στο όλο σύστημα διαχείρισης αποθηκευτικού χώρου στο σύστημά της. Ας ελπίσουμε πως θα έχουμε νεότερα - και το λιγότερο 1-2 προτεινόμενα συμβατά μοντέλα SSD, έστω κι ακριβά - σύντομα.
Υποστήριξη για το πρότυπο απεικόνισης VRR
Αυτή είναι η μακράν σημαντικότερη δυνατότητα του PS5 που λείπει αυτήν την στιγμή γιατί έχει άμεση σχέση με τα games αυτά καθ' αυτά. Ο τρόπος με τον οποίο η λειτουργία VRR συγχρονίζει τα καρέ ανά δευτερόλεπτο που παράγει κάθε video game με τα καρέ που μπορεί μία τηλεόραση να απεικονίσει βάσει της συχνότητας ανανέωσης οθόνης της σε πολλούς τίτλους όντως "κάνει την διαφορά": η κίνηση είναι ολοφάνερα ομαλότερη, ο έλεγχος περισσότερο ακριβής, η ποιότητα της ψυχαγωγίας που προσφέρεται υψηλότερη. Η Sony δεν έχει ενεργοποιήσει την λειτουργία αυτή γιατί περιμένει την πιστοποίηση του HDMI Forum για την θύρα HDMI 2.1 του PS5, όμως αυτή έχει ήδη καθυστερήσει πάρα πολύ και κανείς δεν ξέρει πόσο καιρό θα χρειαστεί ακόμη. Η Sony θα μπορούσε να υλοποιήσει την λειτουργία χωρίς πιστοποίηση για την ώρα - όπως έχουν κάνει οι Microsoft, LG, Samsung και άλλοι - και να την επισημοποιήσει αργότερα. Ο λόγος για τον οποίο δεν το κάνει είναι ίσως εταιρικής κουλτούρας, αλλά... και πάλι.
Μία λειτουργία όπως η Quick Resume στα Xbox
Όλες οι εταιρείες τεχνολογίας "εμπνέονται" από το τί κάνουν οι υπόλοιπες και η Sony δεν θα έπρεπε να αποτελεί εξαίρεση: η λειτουργία Quick Resume που έχει υλοποιήσει η Microsoft στα Xbox Series S|X μπορεί να μην λειτουργεί πάντοτε όπως διαφημίζεται (για την ώρα), είναι όμως ένα γνήσια χρήσιμο, "επόμενης γενιάς" χαρακτηριστικό που έχει αποσπάσει τα θετικά σχόλια τόσο του ειδικού Τύπου όσο και των καταναλωτών. Η λειτουργία "Switcher" στο PS5 δεν προσφέρει το ίδιο πράγμα, είναι πρακτικά απλώς ένα "ιστορικό" ενεργών apps και games: το σύστημα δεν "θυμάται" ακριβώς πού άφησε έναν τίτλο που έπαιζε ο παίκτης πριν από λίγο αφού κάθε φορά εκκινεί από την αρχή. Δεν εξοικονομεί, με άλλα λόγια, χρόνο για λογαριασμό του χρήστη. Το Quick Resume απαιτεί κάποιο ποσοστό αποθηκευτικού χώρου στον εσωτερικό δίσκο SSD για να λειτουργήσει, όταν όμως η Sony καλό θα ήταν να προσφέρει τουλάχιστον την επιλογή.
Επίσημα - ή επισήμως εγκεκριμένα - εναλλακτικά περιβλήματα για PS5
Αυτή είναι μία κατάσταση... άβολη για όλους, η οποία καλό θα ήταν να διευθετηθεί το συντομότερο δυνατό: όλοι καταλαβαίνουμε πως ένα ποσοστό των κατόχων PS5 θα ενδιαφερόταν να αλλάξει το λευκό του περίβλημα με άλλου χρώματος, όμως η Sony δεν έχει κάνει καμία ανακοίνωση όσον αφορά σε δικά της, επίσημα εναλλακτικά τέτοια "πτερύγια" που μπορεί να τοποθετήσει κανείς στην θέση των λευκών. Ορισμένες ανεξάρτητες εταιρείες αποπειράθηκαν να προσφέρουν κάτι τέτοιο και διώχθηκαν από την Sony νομικά, άλλες πάλι πρόσφατα το... τόλμησαν χωρίς ως τώρα να διωχθούν (όπως η dbrand) αλλά επικρατεί ένα κλίμα αβεβαιότητας γύρω από το όλο ζήτημα. Δεν θα ήταν καλύτερα να ανακοινώσει η Sony επισήμως τα δικά της περιβλήματα (αφού θα εμφανιστούν που θα εμφανιστούν κάποια στιγμή...) ή έστω να ανακοινώσει επίσημη συνεργασία με κάποιες από τις εταιρείες που θέλουν να προσφέρουν τέτοια (οπότε μπορεί να θέσει προδιαγραφές και όρους) αντί γι' αυτό που συμβαίνει τώρα; Ε, ναι!
Αλλαγές στο γραφικό περιβάλλον χειρισμού
Ο τρόπος με τον οποίο έχει διαμορφώσει η Sony την κεντρική οθόνη, τα εικονίδια, τα μενού, τις ρυθμίσεις κλπ. στο γραφικό περιβάλλον του PS5 μάς άρεσε πολύ εξ αρχής - όμως αξιοποιώντας το με τον καιρό, ανακαλύπτει κανείς ορισμένες ανακολουθίες ή αντιλογικές επιλογές. Για την περιοχή π.χ. των ρυθμίσεων στην πάνω δεξιά γωνία χρειάζεται κάθε φορά... ταξίδι με το χειριστήριο (θα μπορούσε να βρίσκεται στο μενού που καλείται με το κεντρικό πλήκτρο του DualSense). Αν θέλει να στείλει κανείς προσωπικό μήνυμα σε φίλο του στο PSN δεν μπορεί απευθείας, πρέπει να δημιουργήσει chat party (!) πρώτα. Αν θέλει κάποιος να "κλειδώσει" (pin) ένα παιχνίδι ή ένα app στην κεντρική οθόνη ώστε να βρίσκεται πάντα εκεί, δεν μπορεί. Οι "φάκελοι" με games ή apps θα βοηθούσαν στην οργάνωση της κεντρικής οθόνης. Υπάρχουν κι άλλα τέτοια "μικρά" που η Sony μπορεί να βελτιώσει με σχετική ευκολία, χωρίς να αλλοιώσει τον χαρακτήρα της αμεσότητας που επεδίωκε με το γραφικό περιβάλλον χειρισμού της.
Υποστήριξη στο πρότυπο απεικόνισης Dolby Vision
Κανένα σύστημα οικιακής ψυχαγωγίας εν έτει 2021 δεν μπορεί να ισχυριστεί πως προσφέρει θέαση τηλεοπτικών σειρών και ταινιών με μοντέρνο τρόπο - είτε μιλάμε για δίσκους UHD BD είτε για υπηρεσίες όπως οι Netflix και Disney Plus - χωρίς να υποστηρίζει το καλύτερο πρότυπο αποδόσης χρώματος HDR, το Dolby Vision. Το "βασικό" HDR10 είναι μια χαρά, ναι, ακόμη και πολύ καλό σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν μπορεί όμως να ανταγωνιστεί το Dolby Vision στην απόδοση πειστικής, κινηματογραφικής λεπτομέρειας στις "δύσκολες σκηνές" (ειδικά σε συνεργασία με ικανές τηλεοράσεις). Η Sony ίσως επιδιώκει να εξοικονομήσει κάποια χρήματα με την επιλογή της - θα πρέπει να καταβάλλει αντίτιμο δικαιωμάτων χρήσης στην Dolby για να αξιοποιήσει την τεχνολογία της - αλλά έχουμε την εντύπωση πως είναι κάτι που δεν μπορεί να αποφύγει σε βάθος χρόνου. Γιατί να μην το κάνει σύντομα λοιπόν;
Υποστήριξη στα πρότυπα ήχου Dolby Atmos/DTS:X
Αυτή μπορεί να μην είναι τόσο σημαντική στους θιασώτες των home cinema όσο η υποστήριξη του Dolby Vision, παραμένει ωστόσο ανάμεσα στα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να επιδεικνύει ένα σύγχρονο σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης αν θέλει να θεωρείται πλήρες. Μπορεί και σήμερα να αποσπάσει κανείς από το PlayStation5 ήχο ποιότητας Dolby Atmos και DTS:X αν το ρυθμίσει να διοχετεύει απευθείας τα σχετικά δεδομένα δίχως επεξεργασία (bitstreaming) σε εξωτερικό ενισχυτή ώστε να αποκωδικοποιήσει εκείνος το υλικό. Δεν έχουν, ωστόσο, όλοι οι κάτοχοι PS5 τέτοιο ενισχυτή συνδεδεμένο στο σύστημά τους (θα λέγαμε πως είναι η μειοψηφία) ενώ σίγουρα θα προτιμούσαν να διοχετεύουν ήχο Dolby Atmos από π.χ. περιεχόμενο της Netflix σε μία soundbar που έχει συνδεθεί με την εκάστοτε τηλεόραση (ο ήχος θα είναι σε κάθε περίπτωση καλύτερος από Dolby Digital ή DTS). Το πιθανότερο είναι αν το αποφασίσει η Sony για το Dolby Vision να κάνει το ίδιο και για το Dolby Atmos σε μία συνολική συμφωνία, οπότε... περιμένουμε!
Ένα πραγματικό Media Player app
Ναι, πρόκειται για κάτι που άλλοι θεωρούν ολοφάνερη παράλειψη και άλλοι κάτι περιττό, αναλόγως με το αν και κατά πόσοι σκοπεύουν να αξιοποιήσουν υλικό πολυμέσων στο PS5. Θα ήταν, παρ' όλα αυτά, ωφέλιμο για όλους αν υπήρχε ένα πάντοτε παρόν, εξ ορισμού διαθέσιμο app για την αναπαραγωγή αρχείων video, μουσικής και φωτογραφιών στο σύστημα της Sony, καθώς αυτήν την στιγμή οι σχετικές λειτουργίες βρίσκονται... σκορπισμένες σε διάφορα σημεία του γραφικού του περιβάλλοντος με τρόπο μάλλον αντιλογικό και σίγουρα μη χρηστικό.
Η μουσική, για παράδειγμα, είναι προσβάσιμη μέσα από το Control Center, οι φωτογραφίες μέσα από το app του Media Gallery - το οποίο παραδοσιακά φιλοξενούσε στιγμιότυπα και video μέσα από games μόνο - ενώ τα αρχεία video φαίνονται μεν μέσα στο ίδιο app, αλλά μόνο αν οι καταναλωτές έχουν χρησιμοποιήσει στο σχετικό εξωτερικό μέσο αποθήκευσης την αυστηρή ιεράρχηση υποφακέλων που ακολουθείται στα αρχεία ενημέρωσης λογισμικού. Όλων των ειδών τα οπτικοακουστικά αρχεία, δε, θα πρέπει να βρίσκονται σε εξωτερικό μέσο αποθήκευσης και μόνο, καθώς δεν υποστηρίζονται κοινόχρηστοι φάκελοι μέσω τοπικού δικτύου (network shared folders). Καθώς οι λειτουργίες αναπαραγωγής αυτές καθ' αυτές είναι ήδη παρούσες, το μόνο που χρειάζεται να κάνει η Sony είναι να τις συγκεντρώσει στο γραφικό περιβάλλον ενός app και να επιτρέψει την πρόσβαση μέσω τοπικού δικτύου. Δεν είναι τόσο δύσκολο, είναι;
Υψηλής ποιότητας αναπαραγωγή δίσκων DVD/BD/UHD BD
Αν και πολλά μέσα ενημέρωσης χαρακτήρισαν το PlayStation5 ως "καλό" ή "όσο καλό χρειάζεται να είναι" στην αναπαραγωγή οπτικών δίσκων κάθε είδους, οι θιασώτες των home cinema καταλαβαίνουν πως αυτό στην πραγματικότητα δεν ισχύει. Είναι απλώς ντροπιαστικό να συγκρίνει κανείς το PS5 με οποιοδήποτε δισκοπαικτικό, ανεξαρτήτως κόστους: τα υποσυστήματα που ενσωματώνει είναι κατά τόσο πολύ ισχυρότερα, ικανά να επεξεργαστούν την εικόνα ενός DVD, Blu-ray ή ακόμη και Ultra HD Blu-ray με τρόπο τόσο ποιοτικό, ώστε κυριολεκτικά να ντροπιάσουν κάθε άλλο player της αγοράς ή ακόμη και τα συστήματα επεξεργασίας των καλύτερων τηλεοράσεων. Οι χρήστες Media Center PC μπορούν να φανταστούν π.χ. ένα υποσύστημα λογισμικού α λα MadVR, μα προσαρμοσμένο στις ικανότητες αυτού του hardware.
Είναι κρίμα, λοιπόν, που η Sony επέλεξε να προσθέσει στο app αναπαραγωγής οπτικών δίσκων του PS5 μόνο μία λειτουργία καταστολής "θορύβου" βασικού επιπέδου και απολύτως τίποτε άλλο. Ελπίζουμε, έστω κι αν δεν είναι ιδιαίτερα πιθανό, κάποια στιγμή οι Ιάπωνες να αφιερώσουν σε αυτό το app τον απαραίτητο χρόνο και χρήμα ώστε να το εξελίξουν στο επίπεδο εκείνο που οι λεγόμενοι videophiles (όσοι αναζητούν την υψηλότερου επιπέδου αναπαραγωγή οπτικοακουστικού υλικού στο σπίτι) να θεωρούν πλέον το PS5 ως υποχρεωτική αγορά. Έστω και αφού ξεπεραστούν τα προβλήματα διαθεσιμότητας του. Λίγα ακόμη εκατομμύρια πωλήσεις σε βάθος χρόνου δεν νομίζουμε πως έβλαψαν ποτέ κανέναν, σωστά;
Και, πέρα των παραπάνω, ως... bonus:
Υποστήριξη απεικόνισης σε ανάλυση 8Κ
Σε καμία περίπτωση τόσο σημαντικό όσο οποιοδήποτε άλλο... παράπονο από τα προαναφερθέντα, όμως έχει (οριακά) μία θέση σε αυτήν την λίστα. Αυτό παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει ακόμη κανένα video game στο PS5 που να προσφέρεται σε ανάλυση 8Κ, ενώ είναι και σχετικά μικρό το ποσοστό των καταναλωτών που έχει μία τηλεόραση τέτοιου είδους στην κατοχή του. Πρόκειται για χαρακτηριστικό ενδιαφέρον αλλά όχι ιδιαίτερης προτεραιότητας αυτήν την στιγμή. Το ειρωνικό βέβαια είναι πως υπάρχει σοβαρή πιθανότητα το PlayStation5 να προσφέρει τελικά απεικόνιση ανάλυσης 8Κ πολύ πριν προσφέρει πολλά από όσα ζητήσαμε νωρίτερα, αλλά... ε, Sony!