Στο πλαίσιο της Αθηνόραμα Digital Sony PC Gaming Week αναφερθήκαμε στους λόγους για τους οποίους η Sony επέλεξε ν' αποκτήσει ενεργό ρόλο στην αγορά των games για προσωπικούς υπολογιστές, στους τίτλους που έχει διαθέσει μέχρι στιγμής σε αυτό το κοινό αλλά και σε αυτούς που θα θέλαμε να δούμε να κυκλοφορούν γι' αυτό στο μέλλον. Παραθέσαμε, δε, και μία σειρά από ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με την είσοδο της Sony στο PC gaming και τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται την δραστηριότητά της αυτή συνολικά. Επειδή, ωστόσο, καλή η... θεωρία μα πολλά πράγματα αποδεικνύονται εν τέλει στην πράξη, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε αποκλειστικά με πρόσφατους τίτλους της Sony για Η/Υ - απέχοντας για λίγο εντελώς από το PS5 μας - ώστε να αποκτήσουμε σαφή εικόνα της εμπειρίας την οποία θα έχουν οι PC gamers παίζοντας τις παραγωγές του ιαπωνικού κολοσσού. Οι εντυπώσεις μας, λοιπόν;
Για το συγκεκριμένο "πείραμα" αποφασίσαμε πως δεν έχει νόημα να... "είμαστε επιεικείς" με τα PC games της Sony. Όχι. Για να διαπιστώσουμε αν όλες αυτές οι παραγωγές πράγματι προσφέρουν τεχνικό τομέα κατά πολύ ανώτερο των αντίστοιχών τους σε PS5, και αν όντως μπορούν να εκμεταλλευτούν στο έπακρο τα σύγχρονα gaming PC, έπρεπε να ωθήσουμε αυτούς τους τίτλους "στα άκρα" χωρίς να ανησυχούμε αν ο εκάστοτε Η/Υ των δοκιμών μας είναι σε θέση να το κάνει αυτό ή όχι. Επιλέξαμε να συνεργαστούμε λοιπόν με το Πλαίσιο - έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες κατασκευαστές προσωπικών υπολογιστών και έμπειρο στην σύνθεση Gaming PC συγκεριμένα - για έναν Η/Υ αυτών ακριβώς των δυνατοτήτων. Καμία έκπληξη, φυσικά, που η εταιρεία είχε... ήδη έτοιμη τέτοια σύνθεση στην γκάμα της, διευκολύνοντας την δουλειά μας!
Ο Turbo-X GenX GA4090 στηρίζεται στον 16πύρηνο, κορυφαίο επεξεργαστή της AMD, τον Ryzen 7950Χ, και την πληρέστερη ως τώρα καταναλωτική πλατφόρμα της εταιρείας, την X670 Extreme. Το ποιοτικό motherboard, η γρήγορη μνήμη DDR5 (ο συγκεκριμένος Turbo-X προσφέρει 64GB) και η αποτελεσματική υδρόψυξη της Corsair μάς επέτρεψαν να ωθήσουμε τον Ryzen 7950X σχεδόν στα 5GHz από τα 4.5GHz της τυπικής του λειτουργίας, κάτι απαραίτητο για να μην περιορίσουμε τον... star της σύνθεσης αυτής: την GeForce RTX 4090 της nVidia, την ισχυρότερη κάρτα γραφικών της αγοράς, και αυτή με ένα "ασφαλές" overclocking στα 2.75GHz από τα 2.5GHz της τυπικής λειτουργίας της. Η κατανάλωση ρεύματος φυσικά αυξήθηκε σημαντικά έτσι, αλλά το τροφοδοτικό 1000W 80 Plus Gold του συστήματος αποδείχθηκε άκρως αξιόπιστο. Αφού ενημέρωσαμε τα Windows 11 και τους σχετικούς drivers, συνδέσαμε τον Turbo-X GenX GA4090 σε μία Sony Bravia XR A95K μέσω HDMI 2.1 και αρχίσαμε τις δοκιμές.
Τίτλοι της Sony για PC όπως τα Returnal, Spider-man: Miles Morales, Uncharted: Legacy of Thieves και Sackboy: A Big Adventure κατά βάση δεν διαφέρουν στην αρχική τους επαφή με τον παίκτη με ό,τι έχουν συνηθίσει οι κάτοχοι PlayStation5: η λήψη τους από το Internet και η εγκατάστασή τους γίνεται με την ίδια ευκολία και ταχύτητα που γίνεται στο PS5 (το δεύτερο ενδέχεται να αλλάξει όταν γίνουν για PC διαθέσιμοι οι SSD PCIe 5.0 αλλά η διαφορά δεν θα είναι πολύ μεγάλη). Διαφορά υπάρχει, όμως, στο πρώτο στάδιο της εκτέλεσης ορισμένων τέτοιων τίτλων της Sony για PC: επειδή - σε αντίθεση με το δεδομένο hardware ενός PS5 - η γκάμα από κάρτες γραφικών που μπορεί να ενσωματώνει ένας σύγχρονος Η/Υ είναι τεράστια, ένα σημαντικό τμήμα της απεικόνισης (οι λεγόμενοι shaders) θα πρέπει στην αρχή να προσαρμοστεί στο υποσύστημα γραφικών του συγκεκριμένου PC, κάτι που απαιτεί μια κάποια αναμονή (ο παίκτης ενίοτε μπορεί να ξεκινήσει να παίζει μα η απόδοση του εκάστοτε τίτλου δεν θα είναι η καλύτερη δυνατή).
Από την στιγμή, πάντως, που η διαδικασία αυτή ολοκληρώνεται κι αρχίζει κανείς να παίζει, γίνεται αντιληπτό το γιατί έχει επενδύσει η Sony στην μεταφορά games από PlayStation σε PC: γιατί, πολύ απλά, στα δεύτερα... δεν υπάρχουν περιορισμοί στην ουσία! Με την βοήθεια του Turbo-X GenX GA4090 παίξαμε και τα τέσσερα προαναφερθέντα games σε πλήρη ανάλυση 4Κ στα 100-120 καρέ ανά δευτερόλεπτο (το μέγιστο που υποστηρίζει η Sony A95K) με όλες τις ρυθμίσεις ποιότητας γραφικών στο maximum. Το οπτικό αποτέλεσμα είναι ολοφάνερα υψηλότερου επιπέδου απ' ό,τι μπορεί να προσφέρει το PS5 - λογικό αν σκεφτεί κανείς πως το δεύτερο κοστίζει €550 και όχι... €5000 - και, κακά τα ψέματα, όσο ποιοτικό χειριστήριο κι αν είναι το DualSense, τίτλοι όπως το Returnal αποδεικνύουν ότι ο συνδυασμός πληκτρολογίου και mouse παραμένει ασυναγώνιστος. Αυτό που αγαπούν πάνω απ' όλα οι PC gamers, δε, η δυνατότητα λεπτομερούς ρύθμισης σχεδόν κάθε πτυχής των τίτλων που παίζουν, "κάνει την διαφορά" σε μεγαλύτερο βαθμό απ' ό,τι περιμέναμε.
Από την άλλη πλευρά, η αποκλειστική ενασχόληση με τα PC games της Sony για δύο περίπου εβδομάδες μάς... θύμισε παραδόξως (και) γιατί δεν θα πάψουμε ποτέ ν' αγαπάμε τα PlayStation: γιατί πολλές φορές απλώς θέλουμε να ανοίξουμε την τηλεόραση, να πατήσουμε δύο πλήκτρα και ν' αρχίσουμε να παίζουμε, αντί να ενημερώνουμε drivers, να αναζητούμε τρόπους να φτάσουμε τα καρέ ανά δευτερόλεπτο που θέλουμε ή να επιλύουμε τεχνικά προβλήματα που προκύπτουν από το πουθενά (πολλά από αυτά άμεσα συνδεδεμένα με τα Windows...). Οι παθιασμένοι PC gamers έχουν μάθει βέβαια να ζουν με όλα αυτά σε τέτοιο βαθμό, ώστε να τα θεωρούν... τμήμα της όλης εξίσωσης του PC gaming - και σίγουρα αποδεκτό αντίτιμο να καταβάλλουν για την τεχνική ανωτερότητα των τίτλων που απολαμβάνουν ή την μεγάλη γκάμα επιλογών και ρυθμίσεων που οι κάτοχοι PlayStation δεν έχουν στην διάθεσή τους.
Οι υπόλοιποι καταναλωτές, ωστόσο, που απλώς τυγχάνει να έχουν κάποιο PC και θα ήθελαν να ασχοληθούν με παραγωγές ΑΑΑ της Sony με αυτό και όχι μέσω PS5, οφείλουν να... είναι προετοιμασμένοι ψυχολογικά τόσο για όλα τα παραπάνω, όσο και για κάτι ακόμη: σε περιορισμένων δυνατοτήτων Η/Υ οι επιδόσεις των τίτλων αυτών δεν έχουν καμία σχέση με αυτές που απολαύσαμε στον Turbo-X GenX GA4090. Δοκιμάζοντας τα ίδια games σε laptop με Intel Core i7 ενδέκατης γενιάς, 16GB μνήμης και nVidia GeForce 1650 Ti όχι μόνο δεν αποδείχθηκε εφικτό να τα παίξουμε στην φυσική ανάλυση της οθόνης αξιοπρεπώς (με καρέ άνω των 30 σταθερά δηλαδή) αλλά οι υποχωρήσεις που έπρεπε να γίνουν στην ποιότητα των γραφικών ήταν τόσες, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να μην είναι καλύτερο από αυτό που εισπράτταμε ήδη με ένα PS4/PS5 (παρ' ότι το laptop υπερκάλυπτε τις απαιτήσεις συστήματος των συγκεκριμένων τίτλων).
Τα PlayStation games της Sony, με άλλα λόγια, όταν "περνούν" στον κόσμο των PC φέρνουν μαζί τους και απαιτήσεις σε hardware ανάλογες της τεχνικής ανωτερότητας που υπόσχονται (ίσως και δυσανάλογες σε έναν βαθμό). Υπό αυτήν την έννοια, την παρουσία της Sony στην αγορά του PC gaming έχει νόημα να την σκεφτεί... αντίστροφα ο καταναλωτής: δεν συμφέρει να "χτίσει PC" επί τούτου για να παίξει PlayStation games με τομέα τεχνικά ανώτερο από αυτόν του PS5, καθώς αυτό θα κοστίσει εν τέλει το λιγότερο τρεις ή τέσσερις φορές πιο πολλά χρήματα απ΄ό,τι... το ίδιο το PS5. Αν έχει ήδη κάποιος ισχυρό PC για άλλα games που παίζει ούτως ή άλλως, τότε ναι, έχει νόημα ν' αναζητήσει και τις μεταφορές της Sony και ν' ασχοληθεί μ' αυτές. Σε κάθε άλλη περίπτωση, αν το ζητούμενο είναι η πρόσβαση στα games των PS4/PS5 - και μάλιστα χωρίς την "διαφορά φάσης" στους χρόνους κυκλοφορίας... - τότε η αγορά ενός PS5 είναι ευκολότερη λύση. Όπως, μάλλον, γνωρίζει ήδη και η ίδια η Sony. Τυχαίο; Ούτε καν!