Το καλοκαίρι που διανύουμε ενδέχεται να είναι για την αγορά των video games το τελευταίο πριν την μεγάλη αλλαγή προς την οποία ωθούν τα πράγματα οι πρωταγωνίστριες εταιρείες του χώρου, οι Sony και Μicrosoft: την μετάβαση από τα συστήματα ψυχαγωγίας με πορεία 7 ετών και άνω, σε συστήματα διετίας ή τριετίας, συμβατών με τους προκατόχους τους. Είναι πρακτικά βέβαιο πως μέχρι το επόμενο καλοκαίρι θα έχει διατεθεί στην παγκόσμια αγορά το πολυσυζητημένο PS4 Neo ή PS4K, όπως και ότι στην Ε3 2017 θα επιδειχθεί για πρώτη φορά το Xbox Scorpio. Την παρούσα κατάσταση και την άμεσα μελλοντική δεν την έχει ουσιαστικά ζήσει κανείς μας μέχρι σήμερα και όλοι οι εμπλεκόμενοι - δημοσιογράφοι, κατασκευαστές, δημιουργοί games, έμποροι λιανικής - περιμένουμε κατά βάση να διαπιστώσουμε ποιά είναι η γνώμη, και οι προθέσεις, του καταναλωτικού κοινού για όλα αυτά.
Υπάρχει κάτι, ωστόσο, που... έχουμε ζήσει και παραζήσει - και αυτό είναι οι υποσχέσεις των Sony και Microsoft για τεχνικές προδιαγραφές στα games των επόμενων συστημάτων τους, οι οποίες τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά... παραείναι εντυπωσιακές για να είναι αληθινές. Το 2013, την χρονιά δηλαδή που αποκαλύφθηκαν και κυκλοφόρησαν τα PS4 και Xbox One, αμφότερες οι δύο πολυεθνικές έκαναν λόγο στις παρουσιάσεις τους για "games υψηλής ευκρίνειας" και - για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους - ακόμη και πολύ νωρίτερα αυτό σήμαινε και σημαίνει "ανάλυση 1080p", όχι ανάλυση 720p ή 900p ή ανάλυση "δυναμική" κι αυξομειούμενη. Η... διαφήμιση απόδοσης games σε μία συγκεκριμένη ανάλυση, δε, υποννοεί πως αυτή θα προσφέρεται με ανανέωση των καρέ σε 30 ανά δευτερόλεπτο - το απολύτως ελάχιστο - και πως, ει δυνατόν, θα στοχεύει τα 60 καρέ. Αυτά, είτε αρέσει στις δύο κατασκευάστριες εταιρείες είτε όχι, είναι τα δεδομένα.
Fast forward τριών ετών και η υπόσχεση των PS4 και Xbox One για games σε υψηλή ευκρίνεια και τα αποδεκτά 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο πρακτικά δεν κρατήθηκε. Για την ακρίβεια, ποικίλλει τόσο πολύ ανά περίπτωση το αν κρατήθηκε ή όχι, που συνολικά δεν μπορεί κανένας να υποστηρίξει με σοβαρότητα πως κρατήθηκε. Άλλα games πλησιάζουν αυτό το επίπεδο, άλλα... ούτε καν. Άλλα προσφέρουν αυτά τα χαρακτηριστικά στην εικόνα τους, μόνο σε συγκεκριμένα τους όμως τμήματα. Άλλα το κάνουν με "τρυκ", π.χ. την μείωση της ανάλυσης όπου η οπτική πληροφορία δεν είναι διαχειρίσιμη ή τον πολλαπλασιασμό γραμμών στα γραφικά πριν από το τελικό στάδιο αποστολής τους στην οθόνη. Το σίγουρο είναι ένα: από το 2013 ήδη, αναλύοντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά των δύο συστημάτων, όλοι λίγο έως πολύ γνωρίζαμε πως η υπόσχεση των Sony και Microsoft για games σε υψηλή ευκρίνεια δεν ήταν στις πιο πολλές των περιπτώσεων ρεαλιστική. Και... ε, ναι. Δεν ήταν.
Γι' αυτό έχουμε την αίσθηση του... deja vu αυτές τις ημέρες με τα PS4 Neo και Xbox Scorpio. Οι τεχνικές προδιαγραφές τους έχουν διαρρεύσει εδώ και καιρό, έχουν τεθεί στο μικροσκόπιο πολλών μέσων ενημέρωσης με τεχνικό υπόβαθρο, έχουν αναλυθεί διεξοδικά και όλοι έχουμε καταλήξει στο ίδιο συμπέρασμα με αυτό του 2013: είτε μιλώντας για games σε VR, είτε για games ανάλυση εικόνας 4Κ, τα επόμενα PlayStation και Xbox δεν δείχνουν αρκετά ισχυρά ώστε να στηρίξουν αυτούς τους στόχους με την άνεση που οι κατασκευαστές τους διαλαλούν. Η Sony σωστά δεν... πολυμιλά για το θέμα, είναι όμως κοινό μυστικό το γεγονός ότι τα games του PS VR σε βάθος χρόνου δεν θα άφηναν αναξιοποίητη την extra ισχύ που το PS4 Neo θα έχει σε σχέση με το αρχικό PS4. Η Microsoft, από την άλλη, μιλά και... παραμιλά για το θέμα, υποστηρίζοντας όπου βρεθεί κι όπου σταθεί ότι το Xbox Scorpio "έχει σχεδιαστεί ειδικά για games εικόνας 4Κ": για την ακρίβεια οι Αμερικανοί ισχυρίζονται πως "σε απλές τηλεοράσεις υψηλής κι όχι υπερυψηλής ευκρίνειας το Xbox Scorpio στην πραγματικότητα δεν θα αξιοποιείται" (!), με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει πρακτικά.
Ακόμη και με την παραδοχή πως τα games των PS4 Neo και Xbox Scorpio θα "μιλούν" με τα υποσυστήματα και των δύο με τρόπο ταχύτερο και περισσότερο αποτελεσματικό από αυτόν με τον οποίο "μιλούν" τα PC games με τις κάρτες γραφικών για Η/Υ, η υπολογιστική δύναμη που χρειάζεται για games τους σε υπερυψηλή ευκρίνεια είναι απλά πολύ μεγάλη. Γιατί όταν μιλάμε για "games τους", μιλάμε για video games όπως τα εννοεί ο πιο πολύς κόσμος, games όπως τα Uncharted, Halo, Call of Duty, Assassin's Creed και Need for Speed, όχι για απλοϊκά 2D games ή "στυλιζαρισμένα" 3D. Η nVidia GeForce GTX 1080, τελευταίας εσοδείας και κόστους €800 από μόνη της αυτή τη στιγμή (χώρια δηλαδή το κόστος... όλου του υπόλοιπου PC που την φιλοξενεί), δεν μπορεί να προσφέρει "εγγυημένα κι ακατέβατα" τα 30 καρέ σε πολλούς (σημερινούς!) τίτλους για PC. Θα μπορούν τα PS4 Neo/Xbox Scorpio κόστους π.χ. €499; Μιλώντας, άλλωστε, για games εικονικής πραγματικότητας, το πρόβλημα δεν είναι τόσο η ανάλυση (1080p), αλλά το γεγονός ότι ο ρυθμός ανανέωσης πρέπει να βρίσκεται στα 90 Hz "ακατέβατα" έτσι ώστε να μην ζαλίζει τον παίκτη. Επίσης όχι ακριβώς εύκολο.
Γνώμη μας, όταν όλα έχουν ειπωθεί; Με τα παρόντα δεδομένα οδεύουμε σε νέο κύκλο από "τεχνάσματα" με τα PS4 Neo και Xbox One, ενώ οι δύο κατασκευαστές θα μπορούσαν να κάνουν κάτι καλύτερο και από, μερικές απόψεις, μάλλον... προφανές: να χρησιμοποιήσουν την extra ισχύ των νέων τους συστημάτων για να προσφέρουν επιτέλους "κανονικά και με τον νόμο" games σε υψηλή ευκρίνεια, ομαλή κίνηση (60 καρέ το δευτερόλεπτο) και όσο το δυνατόν περισσότερα εφέ βελτίωσης της εικόνας. Είναι η δεύτερη ευκαιρία, ουσιαστικά, που έχουν για να τηρήσουν την... αρχική υπόσχεση των PS4 και Xbox One, τα αποτελέσματα της οποίας καθόλου, μα καθόλου, μα καθόλου δεν θα μάς πείραζε να τα δούμε υλοποιημένα σωστά σε νέους τίτλους. Μπορεί να μην είναι η... εμπορικά σέξι προσέγγιση αναλογικά με αυτήν των "video games σε υπερυψηλή ευκρίνεια", είναι όμως προτιμότερη πρακτικά, ειλικρινής και ρεαλιστική. Ειδάλλως θα βρισκόμαστε πάλι εδώ σε δυόμισι χρόνια και θα συζητάμε για το πώς οι Sony και Microsoft υπόσχονται "games σε υπερυψηλή ευκρίνεια, στ' αλήθεια αυτή τη φορά" με τα... PS4 Trinity και Xbox One Cobra. Λέμε τώρα!