Στο πλαίσιο της εκτενέστατης παρουσίασης της Microsoft για τα επερχόμενα Windows 10, έγιναν αναφορές και στην πλευρά του νέου λειτουργικού που αφορά στους gamers: οι δύο σημαντικότερες εξελίξεις στο θέμα αυτό σχετίζονται με την αναπαραγωγή games του Xbox One σε άλλες συσκευές και με την συνεργασία του Xbox One και των PC σε games γενικότερα. Ο αμερικανικός κολοσσός έδωσε στη δημοσιότητα, ωστόσο, και μερικές νέες πληροφορίες σχετικά με ένα θέμα που ενδιαφέρει συγκεκριμένα το κοινό που παίζει games με Η/Υ: την DirectX 12. Πρόκειται για το σύνολο των υποσυστημάτων software που είναι υπεύθυνα για τα γραφικά, τον ήχο, τον έλεγχο και άλλα στοιχεία των σύγχρονων PC games - και η DX 12 υπόσχεται θεαματική άνοδο στην απόδοση πάρα πολλών τίτλων, ακόμη και στο ίδιο hardware που αυτή τη στιγμή στηρίζεται στην DX11, χάρις στη βελτιστοποίηση πολλών στοιχείων της λειτουργίας της σε σχέση με τις DirectX του παρελθόντος.
Οι φίλοι και οι φίλες του Αθηνόραμα Digital που ασχολούνται με τα PC games για αρκετά χρόνια, ασφαλώς περίμεναν πως μία νέα έκδοση DirectX θα συνόδευε τα Windows 10 - αυτό συμβαίνει ουσιαστικά σε κάθε νέα έκδοση Windows. Με δεδομένο όμως το γεγονός ότι η Microsoft θα προσφέρει δωρεάν αναβάθμιση από Windows 7 SP1/Windows 8.1 σε Windows 10, τί θα σημαίνει αυτό για τους υπάρχοντες ή παλαιότερους Η/Υ και τους κατόχους τους που ενδιαφέρονται να παίξουν νεότερα PC games; Οι διευκρινίσεις που δόθηκαν είναι πολύτιμες.
Ένα: ναι, η DirectX 12 θα διατεθεί αποκλειστικά ως υποσύστημα των Windows 10. Δεν θα "προσαρμοστεί" στα δεδομένα των προκατόχων τους, όπως έγινε π.χ. με την DirectX 11 στα Windows Vista. Δύο: ναι, αυτό σημαίνει πως αν θέλει κανείς να έχει πρόσβαση σε όλες αυτές τις βελτιστοποιήσεις γραφικών που έχει καταφέρει να κάνει η Microsoft σε συνεργασία με τις nVidia, AMD και Intel, θα πρέπει απαραιτήτως να αναβαθμίσει την υπάρχουσα εγκαστάσταση των Windows 7 SP1/8.1 του σε Windows 10. Τρία: ναι, για να έχει κανείς πρόσβαση σε όλα ανεξαιρέτως τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες της DirectX 12, κοινώς και στα εξελιγμένα νέα στοιχεία γραφικών που έχουν δημιουργηθεί ειδικά γι' αυτήν, θα χρειαστεί νέα κάρτα γραφικών "πιστοποιημένη" ως πλήρως συμβατή με DX12. Αυτές δεν υπάρχουν (επισήμως) ακόμη στην αγορά, τις περιμένουμε ωστόσο το πολύ μέχρι το καλοκαίρι.
Τα καλά νέα, ωστόσο, είναι πως... όχι, δεν χρειάζεται να αγοράσει κανείς απαραίτητα νέα κάρτα γραφικών για να εκμεταλλευτεί τα ωφέλη στην απόδοση των PC games, τα οποία προέρχονται από τις βελτιστοποιήσεις στην λειτουργία της DirectX 12. Όλα τα σχετικά demos που έχουν γίνει μέχρι στιγμής στηρίζονται σε κάρτες γραφικών πιστοποιημένες κατά DX 11.1 - και σε αυτές περιλαμβάνονται όλες οι κάρτες γραφικών της nVidia με αρχιτεκτονική Maxwell, Kepler και Fermi, όλες οι κάρτες γραφικών της AMD με τον πυρήνα GCN, καθώς και όλοι επεξεργαστές Intel Core i3/i5/i7 τέταρτης και πέμπτης γενιάς (τα ενσωματωμένα κυκλώματα HD 4xxx και 5xxx τους δηλαδή). Αυτό συμβαίνει γιατί το μεγαλύτερο ποσοστό των βελτιστοποιήσεων αφορά στον πυρήνα των ίδιων των Windows (όχι στα διάφορα chip που στηρίζουν νέες ή υπάρχουσες κάρτες γραφικών δηλαδή), στο τμήμα software που ελέγχει την επεξεργασία και απόδοση των γραφικών (graphics pipeline), καθώς και στη δομή που θα έχουν οι νέοι drivers στην DX12 σε σχέση με τους αντίστοιχους στην DX11.
Όλα αυτά πρακτικά σημαίνουν πως οι καταναλωτές που έχουν αγοράσει κάρτα γραφικών για το PC τους μέσα στους τελευταίους 18-24 μήνες μπορούν να προσβλέπουν σε όλες τις βελτιώσεις επιδόσεων και σε μία σειρά από νέα στοιχεία που έχει ήδη επιδείξει η Microsoft, χωρίς να χρειαστούν αναβάθμιση. Στα νέα στοιχεία της DirectX 12 - που ίσως στα μάτια πολλών αποδειχθούν λόγος αρκετός για αναβάθμιση, ίσως και όχι - η Microsoft επιφυλάχθηκε να αναφερθεί στο πλαίσιο της διοργάνωσης Game Developers Conference το Μάρτιο (όπου είχε πέρυσι ανακοινώσει και την DX12). Μια μικρή περιέργεια σχετική, όσο να' ναι, την έχουμε, οπότε επανερχόμαστε στο θέμα τότε!