Παρακολουθώντας κανείς τις εξελίξεις στην αγορά των καρτών γραφικών για PC το τελευταίο διάστημα, θα μπορούσε να καταλήξει κανείς στο συμπέρασμα ότι οι AMD και nVidia αληθινά... "ζουν στον κόσμο τους" όσον αφορά την κατάσταση της αγοράς. Είτε αυτό, είτε... γνωρίζουν κάτι που δεν γνωρίζουμε! Δεν εξηγείται αλλιώς το γεγονός ότι ελάχιστες ημέρες μετά από την ανακοίνωση εκ μέρους της nVidia μιας κάρτας γραφικών κόστους 3000 δολαρίων και 12 GB μνήμης δικών της, της GTX Titan Z, η AMD ανακοίνωσε μία... "φθηνότερη" μεν, αλλά και πάλι αξίας 1500 δολαρίων, 8 GB μνήμης δικών της. Και το σημαντικότερο θέμα με το όλο πρόβλημα, παραδόξως, δεν είναι καν το υψηλότατο κόστος!
Συγκεκριμένα, λοιπόν: η AMD κυκλοφορεί σε λίγες μέρες την Radeon R9 295X2, επιβεβαιώνοντας τις σχετικές φήμες των προηγούμενων μηνών. Πρόκειται για "διπλή" κάρτα, με την έννοια ότι ουσιαστικά πρόκειται για δύο πυρήνες R9 290X (της κορυφαίας της "μονής" κάρτας δηλαδή), κλεισμένους στο ίδιο περίβλημα, με τη διπλάσια μνήμη και ακριβώς τις ίδιες ταχύτητες λειτουργίας και πυρήνες επεξεργασίας. Για να αποφύγει τα προβλήματα παλαιότερων "διπλών" καρτών γραφικών, η AMD επέλεξε εξ ορισμού υδρόψυξη (!) για την R9 295X2, η οποία μάλιστα - σύμφωνα με τις πρώτες δοκιμές - λειτουργεί στο όριο της απόδοσής της. Η μεταβλητή ταχύτητα πυρήνα - ανάλογα με το πόσο χρειάζεται να "πιεστεί" η νέα υπερκάρτα γραφικών της AMD - κρατά σε σχετικά λογικά επίπεδα την έκλυση θερμότητας, η "διπλή" R9 ωστόσο δεν παύει να απαιτεί 500 Watt (!) τροφοδοσίας μόνο για τον εαυτό της. Αν σκεφτεί κανείς πως (α) το PC στο οποίο θα τοποθετηθεί μία 295Χ2 πιθανώς θα χρειαστεί τροφοδοτικό των 1200 Watt για να λειτουργήσει με ασφάλεια, και πως (β) καμία άλλη κάρτα γραφικών δεν "ζήτησε" ποτέ τόσο ρεύμα, η AMD ίσως θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνει και... επιδότηση στο λογαριασμό της ΔΕΗ για εύλογο χρονικό διάστημα!
Το πρόβλημα, ωστόσο, δεν βρίσκεται στη μεγάλη κατανάλωση ρεύματος ή στο μεγάλο κόστος απόκτησης μιας κάρτας γραφικών όπως η νέα της AMD - γιατί, ας μην ξεχνάμε, προκειμένου να αξιοποιεί αυτή τη Radeon, το PC που την περιλαμβάνει θα πρέπει να κοστίζει τουλάχιστον τα... διπλάσια, ώστε να μην την περιορίζει. Όχι. Το πρόβλημα βρίσκεται στο γεγονός ότι κάρτες γραφικών όπως οι GTX Titan Z και Radeon R9 295X2 στην ουσία δεν έχουν αντικείμενο και λόγο ύπαρξης στα PC games αυτή τη στιγμή. Οι τίτλοι που κυκλοφορούν για προσωπικούς υπολογιστές εδώ και πολλούς μήνες είναι είτε (α) αφρόντιστες "μεταφορές" από games των PS4/Xbox One, είτε (β) games που δεν χρειάζονται ούτε κατά διάνοια τόση επεξεργαστική δύναμη για να αποδώσουν τα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο που ορίζουν τη σωστή απεικόνιση 3D γραφικών σε σύγχρονες παραγωγές. Ακόμη και σε υπερυψηλή ευκρίνεια - ανάλυση εικόνας 4Κ δηλαδή - σχεδόν όλα τα γνωστά και μη εξαιρετέα PC games των τυπικών δοκιμών τέτοιου hardware αποδίδουν με top ρυθμίσεις ποιότητας επεξεργασίας 60 ή πιο πολλά καρέ.
Με άλλα λόγια, αυτές οι κάρτες γραφικών παραμένουν αναξιοποίητες ακόμη και στα πλέον ακραία σενάρια χρήσης. Πρέπει να αγοράσει κανείς... τρεις οθόνες εικόνας 4Κ και να προσπαθήσει να προβάλλει τα γραφικά ενός PC game και στις τρεις ταυτόχρονα, για να "ζορίσει" πολύ μία GTX Titan Z ή μία R9 295X2. To ποσοστό των ανθρώπων που θα μπορούσαν να κατέχουν το σχετικό εξοπλισμό είναι, προφανώς, μικρότερο του... 1%.
Ας υποθέσουμε, ωστόσο, ότι δεν αγοράζει κανείς κάρτες γραφικών των 1500 ή 3000 δολαρίων μόνο για σήμερα. Ας αποδεχθούμε - αν και όποιος μπορεί να τις αγοράσει σήμερα δεν θα έχει κανένα πρόβλημα να αγοράσει άλλες του χρόνου - ότι τις αγοράζει ως "επένδυση". Με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Ε, ούτε γι' αυτό ενδείκνυνται. Αφενός δεν φέρουν θύρες HDMI έκδοσης 2.0 (οπότε πάντοτε μόνο σε monitor για PC θα μπορούν πρακτικά ν' αξιοποιηθούν και εκεί μόνο στη σάρωση των 60 Hz), αφετέρου παραμένουν αρχιτεκτονικής DirectX 11.x και όχι της νεότερης 12. Και ναι, οι AMD και nVidia να έχουν δεσμευθεί πως όταν η Microsoft φέρει την DX12 στο προσκήνιο - πιθανότατα με τα Windows 9 στα μέσα ή τέλη του 2015 - οι κάρτες τους αυτές θα λειτουργούν κανονικά με τα νέα PC games, αλλά... ως τότε θα έχουν να παρουσιάσουν νέες τέτοιες top κάρτες γραφικών, αληθινής αρχιτεκτονικής DX12. Που, προφανώς, με αυτές τα PC games θα προσφέρουν νέες τεχνικές και εφέ - όταν αυτά εμφανιστούν, βέβαια, κάτι που ρεαλιστικά τοποθετείται στο... 2016!
Αντιλαμβανόμαστε, φυσικά, πως αυτό συμβαίνει και πάντα θα συμβαίνει σε μεταβατικές περιόδους: για πολλοστή φορά στην πορεία του PC gaming, το hardware είναι έτοιμο πριν από το software που μπορεί να το αξιοποιήσει. Όμως έχουν αρχίσει να στερούνται λογικής αυτές οι εμπορικές επιλογές των nVidia και AMD: τα κορυφαία προϊόντα τους δεν είναι μόνο πανάκριβα, δεν είναι μόνο υπερβολικά ακόμη και για τις... υπερβολικότερες των απαιτήσεων για σήμερα και για φέτος, είναι και καταδικασμένα σε μία ημερομηνία λήξης υπερβολικά κοντά στην κυκλοφορία τους. Γεγονότα που αμφισβητούν κυριολεκτικά το λόγο ύπαρξής τους - όσο επικερδή προϊόντα κι αν θα μπορούσαν να είναι για το εξαιρετικά εξειδικευμένο τους κοινό, όσο επιτυχημένα κι αν λειτουργούν ως "επίδειξη τεχνογνωσίας" εκ μέρους των AMD και nVidia. Δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε πως δεν μπορούν οι δύο πρωταγωνίστριες εταιρείες στην προβολή γραφικών σήμερα να σκεφτούν καλύτερους τρόπους "επένδυσης" των πόρων τους για το κοινό πολύ περισσότερων συσκευών και οικονομικών δυνατοτήτων. Γιατί... καλή η επίδειξη, ας έχει όμως - έστω και μικρό - νόημα!