Δεν χωρά αμφιβολία στο γεγονός ότι η νεότερη έκδοση των Windows έχει απασχολήσει τον ειδικό Τύπο πιο πολύ από οποιαδήποτε άλλη - όχι όμως λόγω της ποιότητάς της, που είναι υψηλότερη από αυτήν περασμένων εκδόσεων, όσο λόγω των αμφιλεγόμενων επιλογών της Microsoft όσον αφορά στην προώθηση και γενικότερη διαχείρισή τους. Τα... "φάουλ" είναι τόσα πολλά που δεν έχει καν νόημα να τ' απαριθμήσουμε εδώ, στον ορίζοντα ωστόσο πιθανώς μάς περιμένει ένα ακόμη το οποίο δεν περιμέναμε ποτέ να δούμε στην πράξη: ο αμερικανικός κολοσσός στην επερχόμενη αναβάθμιση που ονομάζει Creators Update σχεδιάζει, ούτε λίγο ούτε πολύ, να ενσωματώσει... διαφημιστικό χώρο μέσα στο ίδιο το γραφικό περιβάλλον χρήσης των Windows 10!
Η είδηση προκύπτει από τις εντυπώσεις που μεταφέρουν στο Web διάφοροι χρήστες δοκιμάζοντας τις τελευταίες προεκδόσεις του Creators Update (θα διατεθεί στο κοινό μέσα στον Απρίλιο). Στο παράθυρο που εμφανίζεται όταν "ανοίγει" κανείς τον Windows Explorer - ένα από τα συχνότερα πράγματα στην καθημερινή επαφή με οποιαδήποτε έκδοση των Windows δηλαδή - υπάρχει πλέον στην κορυφή του μία περιοχή όπου η Microsoft προωθεί την υπηρεσία της Δικτυακής αποθήκευσης, το OneDrive, σε συνδυασμό με συνδρομή στην υπηρεσία Office 365. Η διαφημιστική αυτή περιοχή ούτε μικρή είναι, ούτε έχει τοποθετηθεί τυχαία: βρίσκεται σε περίοπτη θέση, αξιοποιήσιμη σε οποιαδήποτε ανάλυση οθόνης. Και ναι μεν αυτή τη στιγμή χρησιμοποιείται πειραματικά και για προϊόν της ίδιας της Microsoft, τίποτε ωστόσο δεν αποκλείει αυτή η περιοχή να καθιερωθεί και να χρησιμοποιείται και για την προώθηση άλλων προϊόντων, συνεργατών της Microsoft. Για την ακρίβεια και μόνο ο σχεδιασμός του χαρακτηριστικού αυτού στην ουσία... κάτι τέτοιο υποννοεί.
Το πρόβλημα είναι, φυσικά, για πολλοστή φορά το γεγονός ότι η Microsoft δείχνει να μην έχει κανέναν δισταγμό να κάνει κάτι που πιθανότατα θα ενοχλήσει πολλές δεκάδες εκατομμύρια χρήστες PC σε όλο τον κόσμο, αν αυτό σημαίνει πως με αυτόν τον τρόπο θα "ανοίξει" μία ακόμη οδό εμπορικής αξιοποίησης των Windows 10. Και αν αυτό το έκανε π.χ. μόνο στις εγκαταστάσεις εκείνες των Windows 10 που αναβαθμίστηκαν δωρεάν από τα Windows 7/8.1, ας πούμε πως η κίνησή της αυτή θα ήταν συζητήσιμη και αμφιλεγόμενη (που δεν θα ήταν φυσικά βάσει των υποσχέσεων της... αλλά λέμε τώρα).
Ένα σημαντικό ποσοστό των χρηστών Windows 10, όμως, έχουν πλέον πληρώσει κανονικά, κανονικότατα το λειτουργικό σύστημα της Microsoft ως τμήμα του κόστους νέου PC - εδώ και 18 μήνες περίπου. Αυτοί βάσει ποιάς λογικής θα πρέπει να ανέχονται και διαφημίσεις μέσα στο γραφικό περιβάλλον του λειτουργικού που αγόρασαν; Γιατί να γίνεται... διαχωρισμός εκδόσεων και τρόπων απόκτησης των Windows 10 από την Microsoft, δύσκολο το θεωρούμε.
Σε κάθε περίπτωση θα χρειαστεί να περιμένουμε κάποιο χρονικό διάστημα μετά την διάθεση του Creators Update για να εξακριβώσουμε με βεβαιότητα σε ποιά έκταση και συχνότητα σκοπεύει να χρησιμοποιήσει η Microsoft αυτόν τον διαφημιστικό χώρο στα Windows 10. Το μόνο σίγουρο είναι πως ελάχιστοι από μας ήταν προετοιμασμένοι για κάτι τέτοιο όταν η εταιρεία, πριν από δύο χρόνια, μιλούσε για μετάβαση από τo μοντέλο "Windows ως προϊόν" στο προϊόν "Windows ως υπηρεσία". Διαφημίσεις ο αμερικανικός κολοσσός έχει εμφανίσει και σε άλλα σημεία των Windows 10 ως τώρα, όπως π.χ. στο Start Menu με τα εικονίδια apps από το Windows Store ή στην οθόνη αναμονής και εισόδου με κωδικό, αλλά ήταν απενεργοποιήσιμες. Η συγκεκριμένη δείχνει να μην είναι. Σε λίγες πια εβδομάδες, υποθέτουμε, θα ξέρουμε. Έως τότε...