Η αλήθεια είναι πως δεν είναι πολλά τα "εργαλεία" με τα οποία μπορεί να καταγράψει κανείς με ακρίβεια την πρόοδο των υπολογιστών που χρησιμοποιούνται για gaming σε παγκόσμιο επίπεδο. Ένα αξιόπιστο, ωστόσο, είναι αυτό που χρησιμοποιεί η Valve, η δημιουργός εταιρεία των Half Life και της δημοφιλέστερης υπηρεσίας πώλησης PC games μέσω Δικτύου, της Steam. Η Valve συλλέγει για στατιστικούς σκοπούς τις πληροφορίες οι οποίες χαρακτηρίζουν τους Η/Υ που φιλοξενούν τα games της. Και, διανύοντας πλέον το δεύτερο τέταρτο του 2013 - χρονιάς που θα αποδειχθεί πολύ σημαντική για το PC gaming, με τα PS4 και NextBox να βασίζονται σε κοινά με τους Η/Υ υποσυστήματα - έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον μια προσεκτική ματιά στο πού βρίσκεται αυτή τη στιγμή τεχνολογικά το "μέσο PC για games" και ποιές τάσεις το ωθούν σε ποιές κατευθύνσεις για το άμεσο μέλλον.
Στο πεδίο μάχης των καρτών γραφικών πρώτα, αφού αυτές παραμένουν το πιο σημαντικό υποσύστημα για 3D games σε PC. Ακόμη και μία... διαγώνια ανάγνωση των charts είναι αρκετή για να φανερώσει την επικράτηση της nVidia προϊοντικά (με μερίδιο αγοράς άνω του 50%), παρά το γεγονός ότι το 2012 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τις Radeon της AMD. Η δεύτερη κατέχει ποσοστό χαμηλότερο του 34% και απομένει ν' αποδειχθεί το αν και κατά πόσο η πρόσφατη προσήλωσή της στις εισαγωγικές και μέσης κατηγορίας κάρτες γραφικών θα αποδώσει. Σημαντικό, πάντως, το γεγονός ότι σχεδόν το 50% (!) των gaming PC που "μετρά" η Steam μπορούν να αξιοποιήσουν την DirectX 11, στηριζόμενα σε Windows 7/8 και τις σχετικές κάρτες γραφικών των nVidia και AMD. Ελπίζουμε να το εκμεταλλευτούν δεόντως οι παραγωγοί PC games μέσα στο 2013 - οι τα δείγματα είναι ήδη ενθαρρυντικά - και φυσικά πέρα από αυτό.
Στον τομέα των κεντρικών επεξεργαστών η εικόνα είναι ανάλογη της προαναφερθείσας - τόσο όσον αφορά στη "διαρχία", όσο και στην υπεροχή μίας εταιρείας έναντι της άλλης. Η AMD συνεχίζει να έχει προβλήματα στο σχεδιασμό, την κατασκευή και την ευρεία διάθεση νέων CPU, με αποτέλεσμα η Intel - χωρίς πραγματικά σκληρή προσπάθεια - να παραμένει στην κορυφή τόσο τεχνολογικά, όσο και στα μερίδια αγοράς που έχει αποσπάσει σε όλες σχεδόν τις ζώνες τιμών. Η Intel κατέχει το 73.5% και η AMD το 26.5% των επεξεργαστών σε desktop και laptop PC, κατάσταση που κάθε άλλο παρά ισορροπημένη είναι. Σημαντικό, πάντως, το γεγονός ότι σχεδόν το 43% των χρηστών έχει πια επεξεργαστή 4 πυρήνων (το 48% 2 πυρήνων ακόμη...), κάτι που σημαίνει ότι οι δημιουργοί PC games μπορούν να είναι "τολμηρότεροι" σε μελλοντικούς τίτλους και ειδικά σε τομείς που δεν σχετίζονται απαραίτητα με αυτόν των γραφικών (π.χ. τεχνητής νοημοσύνης ή ρουτινών φυσικής συμπεριφοράς αντικειμένων).