banner

Windows 10 και προσωπικά δεδομένα: μακριά κι αγαπημένοι

Πώς μπορεί να τα ρυθμίσει κανείς ώστε να διατηρήσει ένα... αποδεκτό επίπεδο ιδιωτικότητας

Παρά το γεγονός ότι το νέο λειτουργικό σύστημα της Microsoft, τα Windows 10, είναι ολοφάνερα καλύτερο από τους προκατόχους του και ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, μία δυσάρεστη έκπληξη περίμενε πολλούς χρήστες που έκαναν τη σχετική δωρεάν αναβάθμιση από Windows 7/8/8.1 και στη συνέχεια... έκαναν τον κόπο να μεταβούν στην περιοχή Ιδιωτικότητας (Privacy) των ανανεωμένων Ρυθμίσεων (Settings). Εκεί βρίσκονται όχι λιγότεροι από 13 (!) τομείς λειτουργιών που σχετίζονται άμεσα με τα προσωπικά δεδομένα του εκάστοτε χρήστη. Και μόνο το πλήθος των σχετικών, ενεργοποιημένων εξ ορισμού, επιλογών - που ρυθμίζονται μόνο με on/off - είναι ανησυχητικό. Το τί ακριβώς κάνουν και τί δεδομένα συλλέγουν, είναι ακόμη περισσότερο ανησυχητικό. Και χρίζει προσοχής.

Τη γνώμη μας όσον αφορά αυτήν την επιλογή εκτενούς συλλογής προσωπικών δεδομένων εκ μέρους της Microsoft, την καταθέτουμε ξεχωριστά. Το παρόν άρθρο έχει ως σκοπό να περιγράψει με τί σχετίζεται η κάθε ρύθμιση ιδιωτικότητας στα Windows 10 και για ποιούς λόγους προτείνουμε οι περισσότερες εξ αυτών ν' απενεργοποιηθούν. Ξεκινώντας, λοιπόν, από "πάνω προς τα κάτω" στους σχετικούς τομείς:

Οι γενικού τύπου ρυθμίσεις (General). To Advertising ID είναι αναγνωριστικό που αποδίδει το διαφημιστικό δίκτυο της Microsoft σε κάθε χρήστη, ώστε οι συνεργαζόμενές της εταιρείες να προβάλλουν στους χρήστες διαφημίσεις που ενδέχεται να τούς ενδιαφέρουν. Γνώμη μας είναι πως... αρκετά ξέρουν ήδη πάρα πολλές εταιρείες για μας και το τί υποτίθεται πως μας αρέσει, γι' αυτό την πρώτη σχετική επιλογή την απενεργοποιήσαμε αμέσως. Αν θέλει κανείς να μην χρησιμοποιείται το ID αυτό σε κανένα προϊόν της Microsoft (όπως τα smartphones και τα Xbox) θα πρέπει να μεταβεί στην προτελευταία επιλογή, η οποία παραπέμπει σε μία ειδική σελίδα της αμερικανικής εταιρείες. Εκεί το ID απενεργοποιείται πλήρως (ελπίζουμε).

Όσον αφορά στις άλλες επιλογές στην περιοχή General: αυτή του SmartScreen Filter - που ελέγχει μήπως σελίδες του Web που επισκέπτεται ο χρήστης ή σελίδες σχετικές με apps φιλοξενούν κακόβουλο λογισμικό - είναι χρήσιμη, όμως την είχαμε και στα Windows 8.1 απενεργοποιημένη χωρίς να έχει προκύψει ποτέ θέμα (ο Chrome και το Avast στις πανελάχιστες σχετικές περιπτώσεις επενέβησαν ούτως ή άλλως). Η επιλογή της εμφάνισης περιεχομένου σχετικού με την χώρα προέλευσης του χρήστη από Web sites που "διαβάζουν" τη γλώσσα χρήσης των Windows δεν είναι επιβλαβής, αλλά δεν μάς φάνηκε και ποτέ ουσιαστικά χρήσιμη. Την απενεργοποιήσαμε χωρίς... τύψεις ακριβώς.

Η πλέον "ύποπτη" επιλογή μετά την Advertising ID στις General είναι αυτή που αποστέλει πληροφορίες στη Microsoft σχετικά με το "How I write" (!). Αυτό είναι τόσο γενικόλογο που μπορεί να σημαίνει πρακτικά ο,τιδήποτε - για την ακρίβεια, συνδυασμένο με την επιλογή "Getting to Κnow You" στην περιοχή Speech, Inking & Typing είναι επιβεβαιωμένο πλέον πως συλλέγει σχεδόν ο,τιδήποτε πληκτρολογείται (!) στο εκάστοτε PC και ο,τιδήποτε "λέγεται" ως φωνητική εντολή, ώστε η εικονική βοηθός Cortana να δίνει χρησιμότερες απαντήσεις και οι αναζητήσεις στοιχείων από τον χρήστη να αξιοποιούν τη δυνατότητα αυτόματης συμπλήρωσης (auto complete). Η Microsoft υποστηρίζει πως από τα παραπάνω δεδομένα που συλλέγονται αφαιρούνται τα προσωπικά στοιχεία, αλλά... αυτό δεν σημαίνει πως τα δεδομένα αναλύονται ούτως ή άλλως; Κάτι που δεν θα έπρεπε να συμβαίνει εξ αρχής; Εννοείται λοιπόν πως η επιλογή "How I write" απενεργοποιείται χωρίς δεύτερη σκέψη - όπως και το απαράδεκτο "Getting to Know You".

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner