Με την αμερικανόφερτη και στην Ελλάδα γιορτή του Halloween συνεχίζουν να γελούν πολλοί, με την πρόωρη για μας γιορτή του Thanksgiving ακόμη πιο πολλοί. Με την "γιορτή" της Black Friday, ωστόσο, δεν βλέπουμε να γελούν και πολλοί, ίσως γιατί... κανείς δεν λέει "όχι" σε μια καλή έκπτωση! Η ελληνική αγορά λειτουργεί ήδη στους ρυθμούς της ένατης Black Friday στην ιστορία της, όμως επειδή - είτε το πιστεύει κανείς είτε όχι - υπάρχει κόσμος που ακόμη μάς ρωτά τί ακριβώς "είναι αυτή η Μπλακ Φράιντεϊ που λένε στα κανάλια" και γιατί θα έπρεπε να τον ενδιαφέρει, εξηγούμε σχετικά.
Ο θεσμός της Black Friday καθιερώθηκε στις ΗΠΑ την δεκαετία του '60 ως μία και μοναδική ημέρα υπερ-εκπτώσεων αμέσως μετά από την γιορτή του Thanksgiving και πριν την έναρξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων. Είναι λοιπόν εδώ και χρόνια μία από τις πλέον εμπορικές ημέρες του χρόνου ούτως ή άλλως. Ειδικά όμως με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και την επικράτηση των αλυσίδων καταστημάτων, η Black Friday (η τελευταία Παρασκευή κάθε Νοέμβρη ημερολογιακά) έχει αποκτήσει τέτοιο "ειδικό βάρος" για το λιανεμπόριο των Δυτικών αγορών, ώστε οι αποδόσεις της να επηρεάζουν εταιρικούς ισολογισμούς και να κρίνουν ως επιτυχημένα ή όχι τα προϊόντα που προωθούνται στο δικό της πλαίσιο - πιο πολύ απ' ότι κρίνονται στο αντίστοιχο Χριστουγεννιάτικο (!).
Απόδειξη του πόσο δεκτικό - κι εν μέρει ήδη ενήμερο - ήταν το ελληνικό κοινό όσον αφορά στην δική του Black Friday, ήταν η "πρεμιέρα" της στην δική μας αγορά πριν από 8 χρόνια παρά το... πρόχειρο του πράγματος: ουσιαστικά την ανήγγειλε μόνη της συγκεκριμένη αλυσίδα καταστημάτων και ορισμένες άλλες έσπευσαν ν' ακολουθήσουν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Το αγοραστικό ενδιαφέρον όμως αποδείχθηκε αρκετά μεγάλο ώστε όλα ανεξαιρέτως τα μεγάλα καταστήματα κι εμπορικές αλυσίδες έκτοτε να προετοιμάζονται, τόσο σε επίπεδο προσφορών, όσο και διαφημιστικής προώθησης, πολλές ημέρες νωρίτερα πλέον.
Όλοι, φυσικά, θεωρούμε ότι - ακριβώς βάσει των παραπάνω - το 2024 δεν υπάρχει πια δικαιολογία: οι Έλληνες έμποροι στην Black Friday θα πρέπει να είναι σε θέση να προσφέρουν αληθινά συμφέρουσες εκπτώσεις, καθώς εκείνες άλλων ετών βρίσκονταν μακριά από τις αντίστοιχες αμερικανικές.
Η Παρασκευή 29/11 είναι η φετινή Black Friday και, κρίνοντας από τις προηγούμενες, πολλοί Έλληνες καταναλωτές έχουν κιόλας ξεκινήσει την διαλογή των προσφορών, καθώς από τις προηγούμενες ημέρες οι μεγαλύτερες εμπορικές αλυσίδες αποκαλύπτουν ορισμένες εκπτώσεις ως "ορεκτικό". Η διαδικασία κορυφώνεται φυσικά την επόμενη Πέμπτη μετά τις 12.00 την νύχτα και για όλο το επόμενο τετραήμερο (αφού η Δευτέρα έχει επίσης καθιερωθεί πια ως Cyber Monday). Σημαντικό είναι το γεγονός ότι άνω του 75% των σχετικών αναζητήσεων για αγορές στο πλαίσιο της Black Friday γίνεται πια από smartphones ή tablets, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις συνήθειες του κοινού στο εξωτερικό - έστω κι αν, για τις αγορές αυτές καθ' αυτές, οι πιο πολλοί καταναλωτές χρησιμοποιούν Η/Υ.
Η προσέγγιση αυτή (που υπονοεί κάποιον βαθμό tech-εξοικείωσης) συμβαδίζει με την κατηγορία προϊόντων στην οποία αναζητούν τις πιο μεγάλες εκπτώσεις οι Έλληνες: την τεχνολογική. Τηλεοράσεις, H/Y κάθε είδους, συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης, κινητά και games είναι τα είδη για τα οποία γίνονται οι πιο πολλές αναζητήσεις και προσφορές. Οι κατηγορίες των οικιακών συσκευών, του ρουχισμού, της υπόδησης, των ρολογιών και των αξεσουάρ είναι παρούσες, μα ακολουθούν την τεχνολογική. Καθώς στην πλειοψηφία τους οι πωλήσεις της Black Friday θα γίνουν και φέτος ηλεκτρονικά, για άλλες κατηγορίες προϊόντων το μειωμένο ενδιαφέρον είναι κατανοητό: σε αυτές συνεχίζει να έχει σημασία η προσωπική επαφή με το προϊόν πριν την αγορά.
Το... σαφάρι για τις πλέον συμφέρουσες προσφορές, πάντως, για τους "μυημένους στο άθλημα" έχει ήδη αρχίσει αφού διαφημιστικά έχει δημιουργηθεί από τις προηγούμενες ημέρες το... απαραίτητο κλίμα ανταγωνισμού - ορισμένων δε εμπορικών αλυσίδων οι προσφορές Black Friday στην ουσία ισχύουν κανονικά από σήμερα (22/11). Καλό "κυνήγι" και καλές αγορές λοιπόν (έχουμε να δώσουμε και μερικές συμβουλές για το θέμα) όχι μόνο στο πλαίσιο της Black Friday, αλλά και σε αυτό της Cyber Monday όπου ισχύουν για ηλεκτρονικά ή ψηφιακά προϊόντα συγκεκριμένα οι ίδιες ή ακόμη πιο μεγάλες εκπτώσεις. Για να δούμε... τί θα δούμε λοιπόν!