banner

PS5 Pro: τί μπορεί να κάνει για τα games του PS5 - Μέρος II

Το... απρόβλεπτο σενάριο της λειτουργίας Game Boost - τί διαπιστώσαμε πως ισχύει με αυτό πρακτικά;

Σε ξεχωριστό άρθρο στο Αθηνόραμα Digital αναφερθήκαμε ήδη στους πρώτους τίτλους PS5 Pro Enhanced, αυτούς δηλαδή που είτε αναβαθμίζονται μέσω ενημερώσεων λογισμικού είτε έχουν διαμορφωθεί εξ αρχής κατάλληλα προκειμένου ν' αξιοποιούν τις πρόσθετες δυνατότητες του PS5 Pro. Αυτοί οι τίτλοι είναι το καλύτερο πρακτικά σενάριο χρήσης των υποσυστημάτων του νέου PlayStation αυτή τη στιγμή και συνιστούν, λίγο-πολύ, μια κατάσταση σαφή: οι δημιουργοί games για PS5 είτε θα προσφέρουν αυτές τις ενημερώσεις λογισμικού για τους παρόνες τίτλους τους, είτε όχι και, μελλοντικά, οι εκδότριες εταιρείες θα αφιερώνουν πόρους ώστε να βελτιστοποιούν τους τίτλους τους για το Pro (αποσπώντας τον τίτλο PS5 Pro Enhanced γι' αυτούς), είτε όχι.

Εννοείται πως, αν "ήταν στο χέρι" της Sony, όλα τα games για PS5 θα υποστήριζαν την έξτρα ισχύ και τα εξελιγμένα υποσυστήματα του PS5 Pro μα όλο αυτό δεν είναι φυσικά τόσο απλό. Η πραγματικότητα, στην οποία οι εργατοώρες και ο χρόνος είναι χρήμα για όλους, είναι διαφορετική: για πολλά παρελθόντα games για PS5 το ενδεχόμενο να μην δεχθούν ποτέ τέτοια αναβάθμιση είναι υπαρκτό ή και πολύ πιθανό, ειδικά μάλιστα αν δεν έχουν σημειώσει εμπορική επιτυχία. Πολλές φορές - ρεαλιστικά - ακόμη και... αν έχουν σημειώσει.

Εδώ μπορεί να βοηθήσει η λειτουργία Game Boost της Sony. Αυτή είναι ενσωματωμένη στο λειτουργικό σύστημα του PS5 Pro και ουσιαστικά επιτρέπει σε υπάρχοντες τίτλους για PS5 - που δεν είχαν προφανώς ποτέ σχεδιαστεί για να αξιοποιούν τα εξελιγμένα υποσυστήματα του νέου μοντέλου, όπως αυτό της επεξεργασίας δεδομένων τεχνητής νοημοσύνης - να αποκτούν τουλάχιστον πρόσβαση στην πρόσθετη ισχύ του υποσυστήματος γραφικών ώστε να αποδίδουν καλύτερα βάσει αυτού και μόνο.

Οι καταναλωτές δεν χρειάζεται να κάνουν τίποτε οι ίδιοι: ξεκινούν τα παλαιότερα games τους κανονικά στο PS5 Pro όπως θα έκαναν κανονικά στο PS5 και το Game Boost - θεωρητικά πάντοτε - βοηθά αυτά τα games είτε να προβάλλονται σε υψηλότερη ανάλυση, είτε με περισσότερα καρέ ανά δευτερόλεπτο είτε, ιδανικά, και τα δύο.

Ποιοί είναι οι περιορισμοί του Game Boost στην πράξη
Το Game Boost δεν είναι ακριβώς καινούργια ιδέα, προφανώς, καθώς το PlayStation5 προσέφερε σε πειραματικό επίπεδο κάτι αντίστοιχο αρχικά για τίτλους του PlayStation4 που "προσφέρονταν" για αντίστοιχη υποβοήθηση (στις περιπτώσεις που λειτουργούσε όπως έπρεπε κυρίως ωθούσε τους τίτλους αυτούς από τα 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο στα 60 και ενίοτε μπορούσε να αυξήσει την ανάλυσή τους ευδιάκριτα). Όμως στο PS5 Pro έχει γίνει περισσότερη δουλειά στον τομέα του Game Boost από την Sony, ενώ είναι και περισσότερα πράγματα μεταξύ των δύο συστημάτων κοινά αυτή τη φορά (μεταξύ των PS5/PS5 Pro σε σχέση με τα PS4/PS5 δηλαδή).

Τα πράγματα όμως, όπως ίσως θα έπρεπε να περιμένουμε, δεν παύουν να είναι περίπλοκα γιατί (α) διαφορετικά είδη games είναι προγραμματισμένα με διαφορετικούς τρόπους και (β) διαφορετικοί τίτλοι αξιοποιούν τον κεντρικό επεξεργαστή του PS5 και το υποσύστημα γραφικών του επίσης με διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα με το τί χρειάζονται οι βασικοί μηχανισμοί gameplay στους οποίους στηρίζονται. Το PS5 Pro βασίζεται στον ίδιο εν πολλοίς επεξεργαστή με το PS5 - το πρώτο μπορεί να εφαρμόσει υπερχρονισμό της τάξης του 10% με ένα μικρό κόστος στην ταχύτητα λειτουργίας του υποσυστήματος γραφικών, αλλά αυτό είναι όλο - οπότε κάθε τίτλος του PS5 που βασίζεται πάρα πολύ στον κεντρικό επεξεργαστή εκ των πραγμάτων υπόκειται σε αυτόν τον περιορισμό.

Έπειτα υπάρχουν εκείνα τα εκείνα τα games που έχουν προγραμματιστεί για να λειτουργούν σε συγκεκριμένα καρέ ανά δευτερόλεπτο σταθερά, οπότε και αυτά δεν είναι πιθανό να επωφεληθούν ιδιαίτερα από την λειτουργία Game Boost. Άλλα games χρησιμοποιούν δυναμική ανάλυση προβολής (την αυξάνουν ή μειώνουν σε πραγματικό χρόνο ώστε να μένουν μέσα σε ένα συγκεκριμένο εύρος καρέ ανά δευτερόλεπτο), οπότε μέσω Game Boost είναι σε θέση μόνο να αυξήσουν το επίπεδο ανάλυσης από το οποίο ξεκινά η αυξομείωση (χωρίς αυτό να σημαίνει πως είναι πάντοτε κάτι τέτοιο εφικτό). Υπάρχουν, ωστόσο, και άλλα είδη games που είναι όντως σε θέση είτε να αυξήσουν τον αριθμό των καρέ ανά δευτερόλεπτο στα γραφικά τους μέσω Game Boost, είτε να κάνουν περισσότερο ομαλό τον ρυθμό τους (με λιγότερες δηλαδή απότομες αυξομειώσεις που στην οθόνη οι παίκτες εισπράττουν ως απότομη κίνηση).

Ο γράφων έπαιξε στο PS5 Pro μία σειρά από games του PS5 που δεν είναι - τουλάχιστον για την ώρα - αναβαθμισμένα ώστε να χαρακτηριστούν PS5 Pro Enhanced και ομολογεί πως... "σηκώνει τα χέρια ψηλά" καθώς δεν κατέληξε σε συγκεκριμένα συμπεράσματα. Χρησιμοποίησε ως "σημείο αναφοράς τίτλους με τους οποίους είναι εξοικειωμένος - όπως τα Returnal, Tekken 8, Street Fighter 6, Cygni και την πρόσφατη έκδοση του Minecraft για PS5 - και όλα δείχνουν πως πρόκειται για μία λειτουργία της οποίας τα αποτελέσματα ποικίλουν κατά περίπτωση.

Με άλλα λόγια: δεν δείχνει να υπάρχει για τους τίτλους μη-PS5 Pro Enhanced κάποια συγκεκριμένη, κατανοητή λογική την οποία ακολουθεί και εφαρμόζει το Game Boost για να τους βελτιώσει. Τουλάχιστον όχι ως προς το τελικό αποτέλεσμα. Άλλα games κινούνται με τρόπο κατά τι ομαλότερο (όχι όμως τόσο ώστε π.χ. να αλλάζει άρδην η αίσθηση στον χειρισμό τους), άλλα προβάλλονται σε κάπως υψηλότερη ανάλυση (οπότε τα γραφικά τους δείχνουν περισσότερο σαφή μα ως εκεί), ενώ άλλα δεν δείχνουν να... εντυπωσιάζονται καθόλου από την πρόσθετη ισχύ του PS5 Pro.

Προσωρινή κατάσταση, μελλοντική βελτίωση
Όπως και στην περίπτωση της αρχικής μορφής του Game Boost (κατά την μετάβαση από το PS4 στο PS5), έτσι και στο PS5 Pro κατά βάση... εξαρτάται: εξαρτάται από το πώς έχει προγραμματιστεί ο κάθε τίτλος, εξαρτάται από το περιθώριο βελτίωσης που είχε εξ αρχής, εξαρτάται από τους όποιους ενσωματωμένους στην λειτουργία του περιορισμούς και, πιθανότατα, όχι μόνο από τα παραπάνω. Δεν υπάρχει τρόπος να προβλέψει κανείς πώς ακριβώς θα συμπεριφερθεί ένας υπάρχων μη-PS5 Pro Enhanced τίτλος για PS5 στο νεότερο PlayStation, ασχέτως του πόσο παλιός ή πρόσφατος είναι, ασχέτως του πόσο περίπλοκος ή απλός.

Αυτό στην πράξη σημαίνει το εξής: οι καταναλωτές που σκέπτονται να αποκτήσουν ένα PS5 Pro και παίζουν συγκεκριμένα games του PS5 - κι αυτά τα games δεν έχουν ήδη τον χαρακτηρισμό PS5 Pro Enhanced ή δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα πως θα δεχθούν σχετική ενημέρωση μέσω PlayStation Network - θα πρέπει να αναζητήσουν οι ίδιοι στο Web πληροφορίες σχετικά με το πώς αποδίδουν τα games αυτά στο ισχυρότερο μέχρι σήμερα PlayStation. Και επειδή, επίσημα τουλάχιστον, δεν θα αναλάβει κανείς να κάνει δοκιμές σε 3000 διαφορετικά games - σε τόσα ανέρχεται η βιβλιοθήκη του PS5 μέχρι στιγμής - για να προσφέρει αυτές τις πληροφορίες, οι παίκτες ενδέχεται να καταφύγουν αναγκαστικά σε πηγές τύπου Reddit... με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Η σχετική σύγχυση που δημιουργείται είναι προφανώς ο λόγος για τον οποίο και η Sony θα προτιμούσε οι συνεργάτιδές της εταιρείες έκδοσης τίτλων για PS5 να ρίξουν μια ματιά στις σημαντικότερες τέτοιες κυκλοφορίες τους και να προσφέρουν τις αντίστοιχες ενημερώσεις. Το PlayStation5, άλλωστε, δεν παύει να είναι το κυρίαρχο σύστημα ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας της αγοράς - την ημέρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές ανακοινώθηκε πως η πελατειακή του βάση ξεπέρασε τα 65 εκατομμύρια συστήματα - και είναι πιθανότατα προς το συμφέρον των εκδοτριών να έχουν την καλύτερη δυνατή σχέση με την Sony.

Από την άλλη, με την κατάσταση ως έχει στην αγορά των video games, τίθενται πάντοτε θέματα προτεραιοτήτων και διαθέσιμων πόρων για όλες τις εκδότριες, μικρές και μεγάλες. Θα έχει σαφώς ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε πώς θα εξελιχθεί το ζήτημα της υποστήριξης στο PS5 Pro - μιλώντας πάντοτε για τους υπάρχοντες τίτλους, καθώς στους μελλοντικούς είναι ευκολότερα τα πράγματα - σε βάθος χρόνου. Για να δούμε, λοιπόν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner