banner

PS5 Pro: τί μπορεί να κάνει για τα games του PS5 - Μέρος I

Το καλύτερο σενάριο είναι οι τίτλοι PS5 Pro Enhanced, τί μπορεί να περιμένει το κοινό από αυτούς;

Έχοντας ήδη ρίξει μια πρώτη ματιά στο σύστημα αυτό καθ' αυτό και μία αναλυτική στην εμπειρία χρήσης που προσφέρει, μπορούμε πλέον να εστιάσουμε σε αυτό που έχει περισσότερη σημασία απ' όλα όσον αφορά στο PlayStation5 Pro: στο πώς ακριβώς μπορεί να προσφέρει στα video games αυτά καθ' αυτά ανώτερη εμπειρία ψυχαγωγίας από την ήδη πολύ καλή που προσφέρει ήδη το αρχικό PlayStation5. Είναι, δε, ασφαλές να υποθέσει κανείς πως οποιοσδήποτε σκέπτεται να αγοράσει ένα PS5 Pro ενδιαφέρεται προφανώς να βελτιώσει τα games του PS5, όχι του PS4 (γιατί το Pro υπόσχεται να κάνει και αυτό - όπως εξετάζουμε σε ξεχωριστό άρθρο).

Προκειμένου να καταλάβει κανείς πώς ακριβώς μπορεί ένα PlayStation5 Pro να αποδώσει με τρόπο καλύτερο τα games του PS5, οφείλει να διαχωρίσει τα δεύτερα σε δύο "κατηγορίες", κατά μία έννοια: σε αυτά που έχουν ενημερωθεί ή δημιουργηθεί έτσι ώστε να αξιοποιούν τα ισχυρότερα υποσυστήματα του PS5 Pro (αυτά που φέρουν δηλαδή τον χαρακτηρισμό PS5 Enhanced) και σε αυτά που... δεν έχουν. Το ιδανικό, φυσικά, σενάριο είναι τα games για PS5 να έχουν λάβει εξ αρχής "στα υπ' όψιν" πώς ακριβώς μπορεί το PS5 Pro να τα προσφέρει με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, οι τίτλοι ωστόσο που κυκλοφορούν αυτόν τον καιρό για το κυρίαρχο σύστημα της Sony αναπτύσσονται εδώ και πολύ καιρό, οπότε δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένο πως θα αξιοποιούν το PS5 Pro από την πρώτη μέρα.

Στο Αθηνόραμα Digital έχουμε δημοσιεύσει ήδη άρθρο σχετικό με τα πρώτα υπάρχοντα games για PS5 που ενημερώνονται με αναβαθμίσεις μέσω PlayStation Network ώστε να είναι έτοιμα για την σημερινή "πρεμιέρα" του PS5 Pro: εκεί περιλαμβάνονται και οι προσθήκες της "τελευταίας στιγμής" που ωθούν τον κατάλογο αυτό στους 55 τίτλους. Στην διάθεσή μας όμως τις προηγούμενες ημέρες πριν την κυκλοφορία του είχαμε λιγότερα με ενεργοποιημένες αυτές τις αναβαθμίσεις, αποφασίσαμε λοιπόν να εστιάσουμε σε games που γνωρίζουμε καλά από την πρότερη ενασχόλησή μας στο PS5 ώστε να έχουμε ένα "σημείο αναφοράς" σχετικό.

Τα games αυτά ήταν τα Spider-man 2, Horizon: Forbidden West, Ratchet & Clank: Rift Apart, The Last of Us Part II Remastered, No Man’s Sky και, ως προσθήκη της τελευταίας στιγμής κυριολεκτικά, το Demon’s Souls. Καθώς ήταν περίεργος να δει πως θα απέδιδε σε ανάλυση 8Κ (τελικά αποδείχθηκε πως το ίδιο προσφέρει και το No Man's Sky), ο γράφων αγόρασε επίσης στην... εκπνοή της προθεσμίας και το F1 2024, ώστε να συμπεριληφθεί σε αυτές τις δοκιμές.

Πολλοί οι τρόποι βελτιστοποίησης, ορισμένα αποτελέσματα... "έτσι κι έτσι"
Το συμπέρασμα που προκύπτει παίζοντας τους παραπάνω τίτλους κανείς στο PS5 Pro είναι το εξής: πολλά εξαρτώνται - και θα εξαρτώνται - από τους δημιουργούς των games όσον αφορά στο πώς ακριβώς επιλέγουν να αξιοποιούν την πρόσθετη ισχύ και τα εξελιγμένα χαρακτηριστικά του νέου συστήματος της Sony. Κι αυτό γιατί διαφορετικές προγραμματιστικές ομάδες ακολούθησαν τελείως διαφορετικούς δρόμους όσον αφορά στο πώς ακριβώς θα κινηθούν στο συγκεκριμένο θέμα. Άλλες επέλεξαν να αυξήσουν την κατώτερη ανάλυση του τίτλου τους (ώστε να δείχνει όσο το δυνατόν καλύτερα μετά από αναβάθμιση ανάλυσης μέσω AI), άλλες επέλεξαν να αυξήσουν τον αριθμό των καρέ ανά δευτερόλεπτο (για ομαλότερη κίνηση), άλλες επεδίωξαν να βρουν μία ισορροπία ανάμεσα στα δύο ενώ άλλες προσπάθησαν να αυξήσουν την λεπτομέρεια των γραφικών (με ανάμικτα ενίοτε αποτελέσματα).

Αυτή η κατάσταση θα μπορούσε να αποδειχθεί, μακροπρόθεσμα, προβληματική. Από την μία πλευρά είναι σαφώς θετικό το γεγονός ότι οι δημιουργοί των games έχουν απόλυτη ελευθερία να αξιοποιήσουν τις έξτρα δυνατότητες του Pro όπως αυτοί κρίνουν καλύτερα (και είναι κάτι που θα αποδειχθεί υπερπολύτιμο γι' αυτούς τα επόμενα χρόνια). Από την άλλη πλευρά, με τόσο μεγάλη ποικιλία βελτιστοποιήσεων, οι καταναλωτές δεν θα είναι σε θέση στην πραγματικότητα να ξέρουν τί θα μπορούν να περιμένουν από έναν τίτλο PS5 στο PS5 Pro και τί όχι. Όσοι ενδιαφέρονται αρκετά θα αναζητήσουν τις σχετικές πληροφορίες, θα το κάνουν όμως όλοι; Ίσως ναι, ίσως όχι.

Οι παραπάνω διαφορετικές προσεγγίσεις έχουν προφανώς διαφορετικά αποτελέσματα. Το The Last of Us Part II Remastered, για παράδειγμα, είναι ένας πολύ υψηλού επιπέδου οπτικά τίτλος που παιζόταν ήδη στο PS4 με γραφικά 4K/30 FPS ή 1440P/60 FPS στο PS5 (και μία τηλεόραση 4Κ κάνει αυτόματα αναβάθμιση ανάλυσης σε 4Κ ούτως ή άλλως). Στο Pro αυτός ο τίτλος μπορεί τώρα να παιχθεί σε 4Κ/60 FPS με πρόσθετες λεπτομέρειες στα γραφικά, οι οποίες όμως δεν γίνονται συχνά αντιληπτές "πάνω στην δράση" - οπότε, αν εξαιρέσει κανείς το γεγονός ότι ο ρυθμός των καρέ ανά δευτερόλεπτο είναι ομαλότερος στο Pro, αλλάζει στην ουσία η ψυχαγωγική εμπειρία που προσφέρεται;

Το ίδιο ισχύει, σε γενικές γραμμές, και για το Ratchet & Clank: Rift Apart, το οποίο - βάσει του στυλ των γραφικών του εξ αρχής - έχει δώσει έμφαση περισσότερο από κάθε άλλο τίτλο από αυτό το "πρώτο κύμα" των παραγωγών PS5 Pro Enhnaced στην απόδοση των εφέ φωτισμού raytracing. Είναι σαφέστατα εντυπωσιακό να το παρακολουθεί κανείς, αλλά η όλη εμπειρία παιχνιδιού του δεν εμπλουτίζεται σε βαθμό αντιληπτό. Στο Demon’s Souls, επίσης, η ανάλυση έχει αυξηθεί πλέον σε 4Κ μέσω AI και ο ρυθμός των καρέ ανά δευτερόλεπτο είναι σταθεροποιημένος στα 60 με αναβάθμιση σε στοιχεία του περιβαλλοντικού φωτισμού: και πάλι, καλοδεχούμενες οι βελτιώσεις, δεν αλλάζουν όμως στην πραγματικότητα την όλη εμπειρία ψυχαγωγίας που γνωρίζουμε ήδη.

Άλλα παραδείγματα εντυπωσιάζουν και προϊδεάζουν θετικά για το μέλλον
Στην άλλη άκρη του φάσματος, ωστόσο, υπάρχουν games - όπως τα Spider-man 2, No Man’s Sky και F1 2024 - τα οποία επιδεικνύουν με τρόπο πειστικό αυτό που υποστήριζε η Sony στην αποκάλυψη του PS5 Pro τον Σεπτέμβριο: ότι, δηλαδή, με αυτό οι παίκτες μπορούν να έχουν games του PS5 που δείχνουν υπέροχα, χωρίς να χρειάζεται να συμβιβάζονται με το... "ψυχολογικό όριο" των 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο και τον μη σταθερό ρυθμό ανανέωσης των καρέ γενικότερα. Το Spider-man 2, για παράδειγμα, παίζεται πλήρως σε 4K/60FPS πλέον με ενεργοποιημένα τα εφέ raytracing (που έχουν σημασία στον συγκεκριμένο τίτλο) ή σε 4K/30FPS με ακόμη πιο πολλά εφέ φωτισμού ενεργοποιημένα (προσφέρονται ως επιλογές on/off όπως στα PC - κάτι που θα παρατηρούμε σε όλο και πιο πολλά games στο PS5 Pro).

Παίζοντας όμως το Spider-man 2 σε 4Κ/60FPS με raytracing βελτιώνει όντως την εμπειρία παιχνιδιού ευδιάκριτα: το διαπιστώνει κανείς με μεγάλη ευκολία αν παίξει τον τίτλο στο αρχικό PS5 αμέσως μετά, σε βαθμό που καθιστά δύσκολη την... επιστροφή σε αυτήν την μορφή της συγκεκριμένης παραγωγής. Το ίδιο ισχύει και για το No Man’s Sky, το οποίο έχει βελτιωθεί θεαματικά με το πέρασμα των ετών σε όλα, συμπεριλαμβανομένου του οπτικού τομέα. Με το PS5 Pro η Hello Games έχει κατορθώσει το μέχρι πρότινος... ανήκουστο: σχεδόν να γεφυρώσει το χάσμα ανάμεσα σε ένα PlayStation και ένα gaming PC αξιώσεων. Το NMS στο Pro όχι μόνο αποδίδεται σε 4K/60 FPS "κλειδωμένα" αξιοποιώντας τον αλγόριθμο αναβάθμισης ανάλυσης PSSR της Sony, αλλά προσθέτει και έναν αριθμό από εφέ φωτισμού που βελτιώνουν πάρα πολύ το πώς δείχνει σε μεγάλες οθόνες (όπως αυτές πολλών τηλεοράσεων 4Κ πια).

Το F1 2024 είναι επίσης τίτλος που αξιοποιεί με τρόπο εποικοδομητικό και αντιληπτό τις πρόσθετες δυνατότητες του PS5 Pro. Ο γράφων το έπαιξε για πρώτη φορά στο Pro και απόλαυσε την απόδοση των γραφικών του σε 4K/60 FPS σε συνδυασμό με... το σύνολο σχεδόν των εφέ φωτισμού που προσφέρει η έκδοση για PC (!). Το αποτέλεσμα προσεγγίζει κυριολεκτικά τον φωτορεαλισμό σε ορισμένες περιπτώσεις και τα 60 καρέ δεν είναι "στόχος" όπως σε άλλους τίτλους: είναι 60 παντού και πάντοτε, "κλειδωμένα" χάρις στην χρήση του αλγόριθμου PSSR. Η επιλογή των 120 καρέ ανά δευτερόλεπτο, δε, όντως "κρατά την υπόσχεσή της" (σε αντίθεση με άλλα games του PS5 που τα προσεγγίζουν μόνο), προσφέροντας μία οδηγική εμπειρία συναρπαστική - με λιγότερο εντυπωσιακά, εννοείται, γραφικά που ωστόσο παραμένουν ποιοτικά και πειστικά.

Παίζοντας κανείς το F1 2024 στο αρχικό PS5 δεν λαμβάνει σε καμία περίπτωση το ίδιο αποτέλεσμα - για την ακρίβεια, δεν μπορεί να υπάρξει δίκαιη σύγκριση ανάμεσα στις δύο εκδοχές. Όχι μόνο είναι η αποδόση της επιλογής 4Κ/60 FPS λιγότερο εντυπωσιακή όσον αφορά στα γραφικά - τα οποία, αναλογικά, στερούνται λεπτομέρειας και αναγκαστικά δείχνουν κάπως "φτωχά" από πλευράς φωτισμού - αλλά η απόδοση της επιλογής 120 FPS δεν είναι ούτε κατά διάνοια απολαυστική στον ίδιο βαθμό.

Ο τίτλος, ωστόσο, με τον οποίο ο γράφων εντυπωσιάστηκε περισσότερο απ' όλους στο PlayStation5 Pro ήταν... παραδόξως το Horizon: Forbidden West - "παραδόξως" γιατί ούτε πολύς άλλος κόσμος, ούτε η ίδια η Sony βλέπουμε να αναφέρει αρκετά γι' αυτό! Το νεότερο Horizon αποδίδεται σε πλήρη ανάλυση 4Κ με "κλειδωμένα" τα 60 καρέ, όπως και άλλα games στο Pro, αλλά η Guerilla έχει βελτιώσει με τόσους τρόπους τα γραφικά του και έχει προσθέσει τόσα εφέ φωτισμού, τόσο προσεγμένα, που δείχνει όχι μόνο ομορφότερο από ποτέ, μα ομορφότερο απ' οποιοδήποτε άλλο video game αυτού του είδους μπορούμε να σκεφτούμε, σε οποιοδήποτε σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης.

Αξιοσημείωτο, δε, είναι το γεγονός ότι όλα αυτά το Horizon: Forbidden West τα πετυχαίνει... χωρίς να αξιοποιεί τον αλγόριθμο PSSR της Sony (!), καταδεικνύοντας και πάλι πόσες πολλές επιλογές έχουν στην διάθεσή τους οι δημιουργοί games όσον αφορά το πώς μπορούν να αξιοποιηθούν οι πρόσθετες δυνατότητες του PS5 Pro. Κοινώς: στο νέο PlayStation έχουμε, αν μη τί άλλο, πολλά να δούμε τα επόμενα χρόνια!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner