Μπορεί μεν οι σημαντικότεροι μηχανισμοί παιχνιδιού στο Rift Apart να μην έχουν εντελώς αλλάξει, απλώς εμπλουτιστεί σε σχέση με παλαιότερα Ratchet & Clank - επιλογή της Insomniac που λειτουργεί υπέρ του τίτλου - όμως... τίποτε άλλο δεν είναι το ίδιο, καθώς η παραγωγή είναι σχεδιασμένη εξ αρχής και αποκλειστικά για PlayStation5 με στόχο ν' αναδείξει τί μπορεί πραγματικά να κάνει το νεότερο οικιακό σύστημα ψυχαγωγίας της Sony. Αυτόν τον στόχο το Rift Apart τον πετυχαίνει απόλυτα και μάλιστα από τα πρώτα κιόλας λεπτά ενασχόλησης μαζί του: χωρίς περιστροφές ή υπερβολές, αυτή είναι η πρώτη αληθινά, κυριολεκτικά "επόμενης γενιάς" παραγωγή στην αγορά του gaming όπως ορίζεται από τα PS5, Xbox Series X και S. Δίχως ίχνος αμφιβολίας.
Αυτό ισχύει για δύο λόγους, έναν τεχνικό και έναν απολύτως πρακτικό. Ο δεύτερος γίνεται εύκολα κατανοητός: για να λειτουργήσει ένας τίτλος με τον τρόπο που λειτουργεί το Rift Apart χρειάζεται απαραίτητα όχι απλώς γρήγορο, μα... πάρα πολύ γρήγορο αποθηκευτικό μέσο, όπως τον δίσκο SSD NVME που ενσωματώνει το PS5 μαζί με όλες τις ειδικές προσαρμογές σε υποσυστήματα ελέγχου και λογισμικό που έχει κάνει η Sony. Μόνο έτσι γίνεται η δράση να εξελίσσεται σε μία διάσταση την μία στιγμή (με τον δικό της σχεδιασμό) και την επόμενη να "περνά" σε μία άλλη διάσταση, με τελείως διαφορετικό σχεδιασμό χωρίς την παραμικρή αναμονή. Μετά από λίγες ώρες "συνηθίζει" κανείς κάπως την μετάβαση αυτή - και θα μπορούσε πιθανώς να παίζει μεγαλύτερο ρόλο στο συνολικό gameplay - αλλά δεν παύει να είναι κάθε, μα κάθε φορά εντυπωσιακή η... άνεση με την οποία γίνεται ακαριαία κάτι για το οποίο κάποτε χρειαζόταν να περιμένουμε για πολλά (ή πάρα πολλά) δευτερόλεπτα. Κάθε. Φορά.
Έπειτα είναι τα δύο συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει το PS5 απέναντι στον "αντίπαλό" του, το Xbox Series X: το χειριστήριο DualShock και η απόδοση πολυκατευθυντικού ήχου μέσω της υποδομής Tempest Engine. Όσον αφορά στο πρώτο οι πολλαπλοί τρόποι με τους οποίους "εισπράττει" ο παίκτης ερεθίσματα του περιβάλλοντος είναι εκπληκτικός, από το απλό βάδισμα των χαρακτήρων σε διαφορετικές επιφάνειες μέχρι τα εφέ των όπλων και τον ρυθμό της μουσικής ενίοτε. Είναι η ίσως περισσότερο ενδιαφέρουσα υλοποίηση δυνατοτήτων του DualSense μετά από αυτήν του Astrobot. Όσον αφορά στον ήχο, ειδικά με τα ακουστικά Pulse 3D μπορεί να "εντοπίσει" κανείς "γύρω του" όχι μόνο το πού, αλλά και το πόσο μακριά βρίσκεται μία ηχητική πηγή και πώς "κινείται" μέσα στο περιβάλλον - συχνά, μάλιστα, σε άριστη "μίξη" με την συνοδευτική μουσική που συνεργάζεται έξοχα κι αποτελεσματικά με αυτά τα εφέ "3D" του ήχου.
Αλλά... κακά τα ψέματα: το στοιχείο του νέου Ratchet & Clank που αποπνέει "επόμενη γενιά" πιο πολύ απ' όλα είναι τα γραφικά του. Αυτά είναι όχι μόνο άκρως εντυπωσιακά με οποιαδήποτε μέτρα και σταθμά, μα από τα ελάχιστα παραδείγματα που όντως προσεγγίζουν πια την οπτική εντύπωση ταινιών 3D animation. Στην περίπτωση του Rift Apart αυτό θα ήταν εύκολο βάσει τεχνοτροπίας και θεματολογίας, όμως η Insomniac "ξεπέρασε τον εαυτό της" και σε όλα τα υπόλοιπα: το επίπεδο λεπτομέρειας στους χαρακτήρες και το γύρω περιβάλλον είναι ανήκουστο, ο φωτισμός περισσότερο αληθοφανής από ποτέ (τόσο με την χρήση της τεχνικής ray tracing όσο και χωρίς αυτήν) και τα παντός είδους ειδικά εφέ εξαιρετικά. Για να γίνει αντιληπτή η δουλειά που έχει γίνει στα γραφικά δεν έχει παρά να "παγώσει" κανείς την δράση και να μεταβεί στην λειτουργία Photo Mode: κάθε στιγμιότυπο είναι πρακτικά σαν... καρέ από φιλμ της Pixar!
Στον τομέα των επιδόσεων, άλλωστε, του τίτλου η Insomniac (έμπειρη πια από τα δύο πρώτα Spider-man του PS5) έχει δώσει επιλογές: η υψηλότερης ποιότητας απεικόνιση προσφέρεται σε ανάλυση 4Κ και 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο, ενώ για όσους προτιμούν τα 60 καρέ υπάρχει επιλογή ανάμεσα στην χρήση ή μη χρήση της τεχνικής ray tracing για τον περιβάλλοντα φωτισμό. Και στις δύο περιπτώσεις η ανάλυση δεν είναι πλήρως 4Κ - αυξομειώνεται ανάλογα με τις ανάγκες απεικόνισης ώστε να παραμένουν σταθερά τα 60 καρέ - και, καθώς το ray tracing είναι απαιτητικό, σε αυτήν την περίπτωση υπάρχει μία μείωση στην λεπτομέρεια. Όμως θεωρούμε πως αυτή η τρίτη επιλογή είναι η καλύτερη γιατί τα 60 καρέ καθιστούν το παιχνίδι απολαυστικά ομαλό (αναδεικνύοντας και την υπέροχη κίνηση των πρωταγωνιστικών χαρακτήρων), χωρίς να μειώνουν τον... συντελεστή εντυπωσιασμού του φωτισμού ray tracing, που είναι υψηλός.
Στα υπόλοιπα τεχνικά στοιχεία δεν υπάρχει περιθώριο για κριτική. Ο έλεγχος είναι εξαιρετικός, ακριβής και κατανοητός όσο περιμένει κανείς από την Insomniac, οι επιλογές που προσφέρονται είναι επαρκείς, η παρουσίαση φροντισμένη: ωραία "σκηνοθεσία" των σεναριακών σεκάνς, πολύ καλή απόδοση των διαλόγων, μηδενικοί χρόνοι αναμονής στα πάντα λόγω του ταχύτατου SSD. Το προαναφερθέν Photo Mode είναι επίσης ικανότατο (υπάρχει και η δυνατότητα αποθήκευσης εικόνας με κίνηση πέραν της στατικής). Ο τίτλος της Sony υποστηρίζει και την ελληνική γλώσσα, με όλα τα μενού επιλογών στα ελληνικά και τους διαλόγους υποτιτλισμένους.
Όταν όλα έχουν ειπωθεί, δεν... χρειάζεται να ειπωθεί τίποτε περισσότερο από αυτό: το Ratchet & Clank: Rift Apart είναι παραγωγή-σταθμός στην πορεία του PlayStation5 για μία σειρά από λόγους. Στα επόμενα χρόνια της εξέλιξης του PS5 το πιθανότερο είναι πως σε αυτόν τον τίτλο θα εντοπίζει κανείς την αρχή μιας σειράς από παραγωγές που όρισαν την μετάβαση στην αληθινή "επόμενη γενιά" gaming. Πολλοί θα αναφέρουν τον τίτλο της Sony ως παράδειγμα του πώς τα σύγχρονα video games και οι ταινίες 3D animation... "επιτέλους συναντήθηκαν" μετά από χρόνια προσπάθειας. Πάνω απ' όλα, ωστόσο, το Ratchet & Clank: Rift Apart θα είναι για πάντα μια ψυχαγωγική εμπειρία που οφείλει κάθε κάτοχος PS5 στον εαυτό του να χαρίσει, γιατί αντίστοιχή της δεν υπάρχει πουθενά αλλού. Insomniac, για πολλοστή φορά μέσα σε 12 μήνες: respect!
Βαθμολογία: 10 αστεράκια