Τιμή: €0,00
Εταιρία: Sony
Μετά από πάρα πολλούς μήνες αναμονής, λοιπόν, κυκλοφορεί επιτέλους το πρώτο πραγματικά "ΑΑΑ βεληνεκούς" video game του PS3 και οι κάτοχοι PS2 που είχαν αγοράσει τόσο το GT4 Prologue όσο και το "πλήρες" GT4, γνωρίζουν ήδη τί σημαίνει το... διακριτικό ουσιαστικό στο τέλος του τίτλου: από το συνολικό περιεχόμενο που θα προσφέρει στους gamers όταν ολοκληρώσει το GT5, η Polyphony Digital στην Prologue έκδοση προσφέρει τόσο ώστε να... αποφύγει μεν το χαρακτηρισμό του "περιορισμένου demo", αλλά σε καμία περίπτωση αρκετό για να κρατήσει το ενδιαφέρον τους για περισσότερο από μερικές εβδομάδες. Έξι μόλις αγωνιστικές πίστες (δώδεκα με την "ανεστραμμένη" τους εκδοχή) και 71 αυτοκίνητα δεν μπορούν καν να συγκριθούν με τις 80+ πίστες του GT4 και τα αντιστοίχως 750+ αυτοκίνητα. Ευτυχώς, τουλάχιστον η επιλογή στις αγωνιστικές πίστες έχει γίνει με γνώμονα την ποικιλία, ενώ στα διαθέσιμα οχήματα εμπεριέχονται πολλά διάσημα super cars, με αρκετά σημαντικές διαφορές μεταξύ τους στο χειρισμό ώστε να αξίζουν εκτενούς ενασχόλησης.
Στον τομέα του gameplay η έμφαση παραμένει στην απόδοση της "ρεαλιστικής" οδήγησης των αυτοκινήτων και της μεγάλης επιρροής που έχει σε κάθε αγώνα η διαμόρφωση κάθε πίστας. Οι "μοναχικοί" παίκτες με... "προϋπηρεσία" στα Gran Turismo θα "μπουν στο ρυθμό" του νέου Prologue πολύ γρήγορα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα εξαντλήσουν πολύ σύντομα το περιεχόμενο του τίτλου: όταν έλθει η ώρα για τα "σοβαρά" events, αναμφίβολα η προσπάθεια που πρέπει να καταβληθεί είναι υπολογίσιμη και κανένας βετεράνος οδηγός των GT δεν θα απογοητευτεί με την πρόκληση του νέου Prologue. Ιδιαίτερης αναφοράς αξίζει βέβαια η online πλευρά του Prologue 5, η οποία προσφέρει μία σειρά από ενδιαφέρουσες ευκαιρίες και επιλογές. Οι online αναμετρήσεις είναι επιτέλους πραγματικότητα και υποστηρίζουν έως και 16 παίκτες ταυτόχρονα, το Δικτυακό "κανάλι" του Gran Turismo TV παρουσιάζει σαφώς ενδιαφέρον, ενώ η επιδίωξη της Polyphony Digital να "χτίσει" μία online κοινότητα γύρω από το νέο GT εκτείνεται μέχρι και την ενημέρωση της "προσωπικής σελίδας" κάθε gamer σε πραγματικό χρόνο μέσω Internet.
Όσον αφορά στον οπτικοακουστικό τομέα, πάντως, με την πρώτη ματιά τουλάχιστον, το GT5 Prologue δεν απογοητεύει: όλη η σκληρή δουλειά της Polyphony Digital γίνεται άμεσα αντιληπτή, από τον απίστευτα υψηλό αριθμό πολυγώνων που περιγράφουν κάθε όχημα και τις αντανακλάσεις πάνω στα αμαξώματά τους από το περιβάλλον, μέχρι τα εφέ του "φυσικού φωτισμού", τα εφέ "βάθους πεδίου" και φυσικά το... "σήμα κατατεθέν" των GT, τα τηλεοπτικής ποιότητας replay. Όλα προβάλλονται σε ανάλυση 1080p (με υποστήριξη φυσικά και σε κατώτερες αναλύσεις), η ταχύτητα ανανέωσης μάλιστα είναι σταθερότατη στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, με εξαιρέσεις μόνο στις περιπτώσεις που πολλά οχήματα συγκεντρώνονται σε "ευρείες" στροφές στις αγωνιστικές πίστες. Το περίφημο πρόβλημα του aliasing, που κάνει αντιαισθητικά εμφανή τα pixels στις διαγώνιες γραμμές των γραφικών, δυστυχώς δεν εκλείπει, όμως δεν ενοχλεί στην ουσία τους gamers, η ματιά των οποίων συχνότερα επικεντρώνεται σε άλλα σημεία της κινούμενης εικόνας.
Το οπτικό πρόβλημα του νέου Gran Turismo εντοπίζεται στο γεγονός ότι, όταν η λεπτομέρεια στα γραφικά ενός next-gen τίτλου φτάνει σε αυτά τα επίπεδα, όλα τα άλλα στοιχεία "αληθοφάνειας" θα πρέπει να ακολουθήσουν, διαφορετικά η οπτική εντύπωση που δημιουργείται είναι πολύ άσχημη. Στο Prologue, για παράδειγμα, όλα φαντάζουν "αποστειρωμένα", επειδή ούτε τα αυτοκίνητα υπόκεινται καμία ζημία, ούτε το περιβάλλον όταν οχήματα συγκρούονται με στοιχεία του, ούτε ο δρόμος "σημαδεύεται" από ίχνη λάστιχου όταν βρίσκεται ο παίκτης στην εξέλιξη ενός αγώνα. Αν προσθέσει κανείς σε αυτά και την πραγματικά αφύσικη αίσθηση που δίνουν μερικές φορές τα αυτοκίνητα στην επαφή τους με την άσφαλτο - ότι τα λάστιχά τους δεν... "εφάπτονται" με αυτήν, αλλά "γλιστράνε" πάνω της - έχει ένα οπτικό αποτέλεσμα όμορφο, μα τεχνητό. Μη πειστικό. Κι αυτό είναι αρκετό για να απογοητεύσει σε σημαντικό βαθμό όσους από μας παρατηρούσαμε αυτές τις αδυναμίες στο Gran Turismo 4 και ανυπομονούσαμε για την "επόμενη γενιά", της οποίας οι δυνατότητες θα διόρθωναν τα κακώς κείμενα.
Ο ήχος του GT5 Prologue πάντως είναι απίθανα ποιοτικός, με προσεγμένη μουσική και ηχητικά εφέ που είναι εξαιρετικά "κοντά" στα αληθινά. Η παρουσίαση είναι όπως πάντοτε προσεγμένη, με πανέμορφα σχεδιασμένα menu, σωστή διάρθρωση στην γκάμα των επιλογών που προσφέρονται και προσοχή στη λεπτομέρεια της "αυτοκινητιστικής αίσθησης" από την οποία ο τίτλος επιδιώκει γενικώς να χαρακτηρίζεται. Συμπέρασμα όλων των παραπάνω, όμως, δεν μπορεί παρά να είναι το εξής: το GT5 Prologue μπορεί να προταθεί για αγορά μόνο στους πραγματικά "σκληροπυρηνικούς" οπαδούς της σειράς, όχι σε οποιονδήποτε κάτοχο PS3. Ως εκ τούτου, δεν αποτελεί σε καμία των περιπτώσεων... καθολικό λόγο αγοράς ενός συστήματος της Sony: μόνο για όσους από τους "σκληροπυρηνικούς" δεν είχαν κάνει την επένδυση σε ένα νέο PlayStation ίσως, και για κανέναν άλλο. Είναι λίγοι αυτοί; Όχι. Είναι όμως πολύ λιγότεροι από αυτούς στους οποίους θα μπορούσε να προταθεί ως λόγος αγοράς ενός PS3, αν η γενική ποιότητά του και το περιεχόμενό του ήταν επιπέδου αντάξιου της κληρονομιάς των GT και των δυνατοτήτων αυτής της γενιάς hardware.
Βαθμολογία: ***